Research interests

Didactics of Mathematics (Mathematics Didactics)
Application of ICT tools in education (Integration of ICT in education)

Publications

List of Publications (including bibliographic description for the last 5 years)

Publications in professional publications of Ukraine (category “B”):

  1. Якоб Е.Б.: Переваги навчання з використанням методу генерації (пригадування) матерiалу. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. cоціальна робота», 2 (47), 218-225, 2020. ISSN 2524-0609. DOI: 10.24144/2524-0609.2020.47.218-225

Publications in periodicals of other countries that are members of the Organization for Economic Cooperation and Development and the European Union:

  1. Jakab, E.: What does ICT help and does not help?. Teaching Mathematics and Computer Science, 20(1), 33–49, 2022. DOI: 10.5485/TMCS.2022.0535
  2. Jakab, E.: It is worth turning on GeoGebra 3D. In: Komplexer Mathematikunterricht : Die Ideen von Tamás Varga in aktueller Sicht. Hrsg.: Gabriella Ambrus, Johann Sjuts, Ödön Vancsó, Éva Vásárhelyi, WTM-Verlag, Münster, 221-234. 2020. ISBN: 9783959871648
  3. Jakab, E.: IKT eszközökre alapozott matematika oktatás. In: „A nemzeti összetartozás jegyében.” Tanulmányok a doktori és posztdoktori képzésben résztvevő, külhoni magyar egyetemi hallgatók online PhD-konferencia előadásaiból. Szerk.: Kanyári József; Fejős Sándor, Ages Quod Agis Nonprofit Kft., Szeged, pp. 227-243, 2021. ISBN: 9789638701015
  4. Jakab, E.: Mit érdemes beiktatni? A digitalizálás nyomai matematika órán. Gradus, Vol 11, No 1 (2024).

Publications in foreign scientific journals:

  1. Enikő Jakab: Difference between evaluation and evaluation. In Teaching Mathematics and Computer Science. 2020. Volume 17., No 2. pp. 243-271.
  2. Jakab Enikő: Further work to be done in the development of mathematical competence. In Teaching Mathematics and Computer Science. 2023. Volume 21., No 1. pp. 89-90.
  3. Jakab Enikő: A távolléti oktatás digitális öröksége a jelenléti matematikaoktatásban: Kárpátaljai magyar matematika tanárok tapasztalatai. In: Lócska Orsolya Dóra; Kónya Eszter: Matematika és Informatika Didaktikai Kutatások 2024. Szeged, Magyarország 2024.04.05. – 2024.04.07.
  4. Jakab Enikő: A Pascal előzetes tanulásának hatása a Python programozás elsajátítására és a matematikai gondolkodás fejlődésére (en: The impact of prior Pascal learning on Python programming acquisition and the ddevelopment of mathematical thinking). In Matematika és Informatika Didaktikai Kutatások 2025: Absztraktkötet. Debrecen, Debreceni Egyetem Matematika- és Számítástudományok Doktori Iskola, 2025. 33. p.

Other publications:

  1. “Matematikai kompetenciák fejlesztése IKT eszközökkel” (2022)

General information

Education

2009-2013 – BSc in Business Administration and Management (Economist), Nyíregyházi College, Faculty of Economics and Social Sciences.

2010-2014 – BSc in Accounting and Auditing; BSc in Mathematics, Mathematics Teacher Education, Ferenc Rákóczi II Transcarpathian Hungarian College of Higher Education.

2014 -2015– Informatics Teacher, Nagybégányi Általános Iskola (Elementary School).

2014-2015 – Specialist Degree in Mathematics (teacher qualification), Ferenc Rákóczi II Transcarpathian Hungarian College of Higher Education.

2015 -(currently)– Teacher of Mathematics and Informatics, Bethlen Gábor Lyceum of Beregszász.

2023 -(currently)– Assistant Professor (Adjunktus), Department of Mathematics and Informatics, Ferenc Rákóczi II Transcarpathian Hungarian College of Higher Education.

Academic Degrees

2023 – PhD in Mathematics and Computer Science, track Mathematics Didactics, University of Debrecen, Doctoral School of Mathematics and Computer Science.
Dissertation topic: “Developing Mathematical Competencies with ICT Tools.”

Internships (last 5 years)

  1. 05.06.2020, м. Ужгород, № ЗІ СПК 02139723/009307‐20 підвищення кваліфікації вчителя математики
  2. 14.05.2021, м. Ужгород, № ЗІ СПК 02139723/008957‐21 підвищення кваліфікації вчителя математики
  3. 20‐24. 12. 2021, м. Ужгород, № 7631 підвищення кваліфікації вчителя математики
  4. 20.05.2022, м. Ужгород, № ЗІ СПК 02139723/009618‐22 підвищення кваліфікації вчителя математики
  5. 13‐17. 06. 2022, м. Ужгород, №1576 підвищення кваліфікації вчителя математики
  6. 17.03.2023, м. Ужгород, № ЗІ СПК 02139723/003925-23 підвищення кваліфікації вчителя математики
  7. 17.03.2023, м. Ужгород, № ЗІ СПК 02139723/003925д-23 підвищення кваліфікації вчителя інформатики
  8. 8. 2023. október 10. – Навчання за програмою підвищення кваліфікації
  9. 2024. május 23. – Участь у програмах академічної мобільності (за кордоном)
  10. 2025. március 14. – Програм мобільності Erasmus+
  11. 2025. március 28. – Участь у конференціях

Professional Experience:

11 years