Відбувся урочистий старт курсів мовної безбар’єрності імені Іштвана Ковтюка

Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці ІІ запустив Проєкт мовної безбар’єрності імені Іштвана Ковтюка, який охопить всю область. Реалізація проєкту триватиме з вересня 2025 року до травня 2026 року. У рамках проєкту, що проводиться за підтримки уряду Угорщини, Державного секретаріату з питань національної політики Офісу Прем’єр-міністра та ЗАТ «Фонд імені Габора Бетлена», буде організовано курси з угорської та української мов.

Урочисте відкриття курсів відбулося 24 вересня в Центрі організації культурно-масових заходів імені Фодо Шандора Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ. Захід своєю присутністю вшанували консул Генерального консульства Угорщини в Ужгороді Кароль Сепеші, консул Консульства Угорщини в Берегові Дьєрдь Балог, президентка ЗУІ імені Ференца Ракоці ІІ Ільдіко Орос та ректор навчального закладу Степан Черничко.

Заявки на участь у програмі приймалися з 12 серпня по 6 вересня в режимі онлайн через вебсайт Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ. За період реєстрації загалом надійшло 1823 заявки.

Учасники розподілилися наступним чином:

  • угорська мова – 1117 осіб, 101 група, 62 викладачі, 32 населені пункти, 40 навчальних осередків;
  • українська мова – 706 осіб, 65 груп, 26 викладачів, 8 населених пунктів, 13 навчальних осередків.

Одним із головних завдань проєкту є підвищення ефективності комунікації між носіями угорської та української мов на Закарпатті, де ці дві культури та мови тісно співіснують упродовж століть. Двомовність тут є не просто лінгвістичною особливістю, а частиною повсякденного життя, що безпосередньо впливає на доступ до освіти, державних послуг, а також забезпечує гармонійне співіснування громад.

Практичний навчальний матеріал, розрахований на 100 годин та розроблений викладачами ЗУІ імені Ференца Ракоці ІІ, розвиває здатність учасників до подолання мовних викликів, що можуть виникнути в повсякденному житті. Під час занять слухачі вчаться правильно використовувати найважливіші мовні звороти, розширюють свій словниковий запас та отримують уявлення про інше мовно-культурне середовище. Відтак, курси надають можливість не тільки вдосконалити мовні навички, а й краще зрозуміти та прийняти один одного.

Заняття проводять носії мови та викладачі-білінгвісти, завдяки яким досягається мовленнєва точність та безперебійність навчального процесу. Залучені до процесу викладання фахівці попередньо пройшли курси підвищення кваліфікації, який відбувся 12–13 серпня 2025 року в ЗУІ імені Ференца Ракоці ІІ під керівництвом гарантки освітньої програми з вивчення угорської мови Міжнародного освітнього центру Печського університету, співавторка навчальних посібників «MagyarOK» д-рки Каталін Пелц.

Мета забезпечення мовної безбар’єрності значно більша, ніж просто викладання мови. Програма сприяє соціальній інклюзії, створенню рівності та зміцненню соціальної згуртованості. Подолання комунікативних стереотипів знижує градус напруги, що спричиняється непорозуміннями, та підвищує рівень довіри між громадами різного етнічного та мовного походження.

Мовна та культурна різноманітність Закарпаття є цінністю, яка за умови належної підтримки та реалізації відповідних освітніх ініціатив може стати ключовим фактором у забезпеченні соціальної стабільності та співпраці в регіоні. Мовні курси імені Іштвана Котюка спрямовані на подолання мовних бар’єрів та є важливою складовою цього процесу.

Наталія Вароді,
Директорка Навчально-консультаційного центру ЗУІ імені Ференца Ракоці ІІ

    Ця стаття також доступна наступними мовами

  • Magyar