Звіт про діяльність Навчально-консультаційного центру у 2024-2025 навчальному році
Курси з англійської, угорської та української мов
У 2024–2025 навчальному році стартував черговий цикл мовних курсів. Прийом заявок на участь тривав з 21 серпня до 11 вересня 2024 року. За цей період надійшло 193 заявки. Заняття тривали з 5 жовтня 2024 року до 28 лютого 2025 року. Програма охоплювала 80 навчальних занять з англійської, угорської та української мов на базовому й середньому рівнях.
Учасники мовних курсів розподілилися на групи за таким принципом:
Н/п | Мова | Кількість заявок за мовною приналеж-ністю | Рівень | Кількість учасників за мовною приналеж-ністю | Кількість учасників за рівнем володіння мовою | Викладач |
1. | Англійська | 67 | Початковий | 47 | 12 | Тімея Тор |
2. | Англійська | Середній | 8 | Вікторія Тобіаш | ||
3. | Англійська | Початковий
(для україномовних слухачів) |
11 | Олександр Островський | ||
4. | Англійська | Середній
(для україномовних слухачів) |
16 | |||
5. | Угорська | 94 | Початковий | 66 | 8 | Ільдіко Кампо |
6. | Угорська | Середній | 14 | |||
7. | Угорська | Початковий | 11 | Ірина Радик | ||
8. | Угорська | Початковий | 11 | |||
9. | Угорська | Початковий | 12 | Катерина Танцар | ||
10. | Угорська | Початковий
(для дітей) |
10 | Віталіна Сабов | ||
11. | Українська | 32 | Початковий | 13 | 6 | Оксана Павлович |
12. | Українська | Середній | 7 | Єва Панько-Лейнарт | ||
193 | 126 | 126 |
У межах програми сформовано 12 навчальних груп, до викладання залучено 9 кваліфікованих викладачів.
Ключову роль у процесі вивчення іноземних мов відіграє ефективна методика навчання. Викладачі обирали навчальні підходи відповідно до рівня мовної підготовки слухачів, приділяючи особливу увагу якості засвоєння матеріалу.
Заняття проводилися щосуботи.
Після успішного складання усного та письмового іспиту 105 слухачів отримали двомовні сертифікати (українською та угорською мовами) за таким розподілом:
Н/п | Мова | Кількість учасників, які успішно склали іспит | Рівень | Кількість учасників за рівнями володіння мовою, які успішно склали іспит | Викладач |
1. | Англійська | 42 | Початковий | 11 | Тімея Тор |
2. | Англійська | Середній | 7 | Вікторія Тобіаш | |
3. | Англійська | Початковий
(для україномовних слухачів) |
11 | Олександр Островський | |
4. | Англійська | Середній
(для україномовних слухачів) |
16 | ||
5. | Угорська | 53 | Початковий | 7 | Ільдіко Кампо |
6. | Угорська | Середній | 11 | ||
7. | Угорська | Початковий | 9 | Ірина Радик | |
8. | Угорська | Початковий | 7 | ||
9. | Угорська | Початковий | 10 | Катерина Танцар | |
10. | Угорська | Початковий
(для дітей) |
9 | Віталіна Сабов | |
11. | Українська | 10 | Початковий | 4 | Оксана Павлович |
12. | Українська | Середній | 6 | Єва Панько-Лейнарт | |
105 | 105 |
Вручення сертифікатів відбулося 24 березня 2025 року в аудиторії «Дьор» Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ в рамках серії урочистих заходів «Дні Ракоці» за участю президентки навчального закладу Ільдіко Орос та ректора Степана Черничка.
Відгуки свідчать про те, що мовні курси мають практичну цінність і є корисними.
Мовні іспити ECL
З 2016 року Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці ІІ співпрацює з Центром мовних іспитів ECL, що функціонує на базі Центру іноземних мов Печського університету, як місце проведення мовних іспитів за кордоном. У рамках угоди між двома установами міжнародні сертифікати ECL можна отримати і в ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ. ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ може похизуватися висококваліфікованою командою мовознавців, завдяки яким охочі мають змогу складати мовні іспити на всіх рівнях складності: A2, B1, B2 та C1
З 2016 по 2025 рік кількість охочих скласти іспит у Берегівському Центрі мовних іспитів ECL невпинно зростає. За цей період загальна кількість учасників іспитів становила 325 особи, однак лише 281 з них вдалося успішно підтвердити свої знання з іноземної мови та отримати до рук сертифікати.
Рік | Кількість охочих скласти іспит | Кількість тих, хто успішно склав іспит |
2016 | 22 | 18 |
2017 | 33 | 27 |
2018 | 24 | 23 |
2019 | 20 | 17 |
2020 | 42 | 36 |
2021 | 57 | 53 |
2022 | 4 | 1 |
2023 | 33 | 27 |
2024 | 75 | 66 |
2025 | 15 | 13 |
325 | 281 |
Прийом заявок на вересневу екзаменаційну сесії в Екзаменаційному центрі ECL ЗУІ імені Ференца Ракоці II тривав до 29 серпня 2024 року. За цей час надійшли заявки від 5 осіб. 27 вересня 2024 року 3 особи склали мовний іспит з англійської мови рівня С1, а 28 вересня 2 особи – комплексний іспит з англійської мови на рівні В2. 2 учасників іспиту – здобувачі вищої освіти, які навчаються на кафедрі філології Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ: 1 особа – студент 2 курсу магістратури за спеціальністю «Угорська мова та література» та 1 особа – студент 3 курсу бакалаврату за спеціальністю «Англійська мова та література». Двоє з них успішно склали іспити (один усний і один комплексний) з англійської мови на рівень С1. Церемонія вручення сертифікатів відбулася 22 листопада 2024 року у ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ.
Реєстрація на екзаменаційну сесію в листопаді 2024 року тривала до 26 жовтня. Загалом можливістю підтвердити свою мовну компетентність скористалися 14 осіб. У рамках іспитів свою мовну компетентність підвередили 10 осіб: 5 – на знання угорської мови на рівні С1, 2 – на знання англійської мови на рівні В1 та 3 – на знання англійської мови на рівні С1. 23 листопада іспит склали 4 особи: 3 демонстрували володіння угорською мовою на рівні В2, а 1 – на рівні В2 з англійської мови. З 14 учасників іспиту 8 – викладачі або співробітники Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ: 3 – кафедри біології та хімії, 1 – кафедри географії та туризму, 2 – кафедри педагогіки, психології, початкової, дошкільної освіти та управління закладом освіти, 1 – кафедри бухгалтерського обліку і аудиту та 1 – кафедри історії та суспільних дисциплін. Скласти іспит вдалося 13 особам, які отримали мовні сертифікати 17 січня 2025 року на урочистій церемонії в аудиторії «Дьор» ЗУІ імені Ференца Ракоці ІІ.
Із 2025 року в Центрі мовних іспитів ECL ЗУІ імені Ференца Ракоці ІІ запроваджено можливість складати усну частину іспиту через платформу «ProExam». Такий формат спростив процес і для кандидатів, і для екзаменаторів.
Перші іспити у 2025 році відбулися 8 лютого за участі 3 осіб. Усі вони складали іспит з англійської мови рівня складності В2. За період прийому заявок, що тривав до 6 січня 2025 року, підтвердити свою компетентність виявили 4 осіб. На жаль, одна особа зв сімейних обставин не змогла взяти участь у іспитах. Усі троє успішно пройшли тестування та отримали мовні сертифікати: 2 склали комплексний іспит, а 1 учасник успішно склав письмову частину іспиту. Церемонія вручення сертифікатів за результатами лютневого екзаменаційного періоду 2025 року відбулася 4 квітня.
Станом на сьогодні у 2025 році 12 осіб підтвердили свою мовну компетентність на квітневій екзаменаційній сесії, заявки на яку тривали до 7 березня. Усі учасники мовного іспиту успішно склали іспит з англійської мови: 1 – на рівень В1, 5 – на рівень С1 4 квітня 2025 року, 6 – на рівень В2 5 квітня 2025 року. Студенти Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ також виявили бажання оцінити свій рівень знань з іноземної мови: студентка першого курсу магістратури математики та інформатики спеціальності «Математика» склала іспит з англійської мови на рівень В1, студентка першого курсу відділення англійської мови кафедри філології спеціальності « Філологія. Англійська мова та література (переклад включно), німецька мова і література» підтвердила свій рівень володіння англійською мовою на рівні В2, а студентка другого курсу магістратури кафедри історії та суспільних дисциплін спеціальності «Історія» склала іспит на рівень С1. Результати іспиту були оприлюднені 12 травня 2025 року на онлайн-платформі Центру мовних іспитів ECL. За підсумками тестування скласти іспит вдалося 10 студентам, які здобули на отримання мовного сертифікату. Церемонія вручення міжнародно визнаних мовних сертифікатів ECL відбулася 7 червня 2025 року в рамках 14-го Закарпатського дня талантів, що проходив в атріумі ЗУІ імені Ференца Ракоці ІІ
Дата | EN-B1 | EN-B2 | EN-C1 | HU-B2 | HU-C1 | Кількість охочих скласти іспит | Кількість тих, хто успішно склав іспит |
вересень 2024 року | 2 | 3 | 5 | 2 | |||
листопад 2024 року | 2 | 1 | 3 | 3 | 5 | 14 | 13 |
лютий 2025 року | 3 | 3 | 3 | ||||
квітень 2025 року | 1 | 6 | 5 | 12 | 10 | ||
Всього | 3 | 12 | 11 | 3 | 5 | 34 | 28 |
Програма підтримки талантів «Колегіум Талантум»
Програма підтримки талантів «Колегіум Талантум» спрямовується на формування та розвиток
інтелектуального потенціалу угорської інтелігенції та їхніх нащадків, які проживають закордоном. Стипендія присуджується Державним секретаріатом з питань національної політики Офісу прем’єр-міністра Угорщини на основі рекомендацій та експертних рішень Трансильванського угорського університету «Sapientia» та Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ. Вступне випробування у відбулося 11 вересня 2024 року. Під час усного іспиту Приймальна комісія проранжувала кандидатів та надала рекомендацію Опікунській раді Фонду «Sapientia Hungariae», згідно з якою 4 осіб рекомендовані на отримання стипендій. Виплата стипендії здійснюється протягом 10 місяців навчального року, розмір якої становить 100 000 форинтів щомісяця. За умовами програми, окрім стипендії, учасники програми мають право отримати відшкодування витрат, пов’язаних з участю у конференціях, у воркшопах, курсах підвищення кваліфікації, складанням обов’язкового мовного іспиту, а також брати участь у фахових заходах протягом навчального року. Окрім того, робота наставники теж оцінюється виплатою винагороди.
Координатори програми кожного навчального року двічі організовують фахову зустріч стипендіатів в одному із населених пунктів компактного проживання угорців за кордоном. Зважаючи на велику кількість стипендіатів, весняна та зимова зустрічі 2025 року відбулися два етапи з ідентичною програмою. Метою зустрічей є представлення результатів профінансованих досліджень, налагодження зв’язків, розбудова спільноти та встановлення ділових контактів з експертами у своїй галузі.
Захід у 2024/2025 навчальному році проводився у два етапи – 4 та 11 січня 2025 року в місті Берегове. Метою зустрічі було представлення результатів досліджень, здійснених за підтримки стипендіальної програми, налагодження професійних контактів, формування академічної спільноти та знайомство з провідними експертами галузі. Форум відбувся на базі Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ, де учасники також мали можливість поспілкуватися з керівництвом закладу. У рамках заходу стипендіати познайомилися один з одним, а також брали участь у соціальних іграх та інтеграційних командоутворювальних вправах, спрямованих на зміцнення внутрішньої взаємодії спільноти.
Дослідницька стипендія Закарпатської угорської фахової колегії імені Ілони Зріні з грудня 2024 року по травень 2025 року
Благодійний фонд «ГЕНІУС» за підтримки Міністерства культури та інновацій Угорщини оголосив набір до Закарпатської угорської фахової колегії вищої освіти імені Ілони Зріні на другий семестр 2024–2025 навчального року. У рамках програми передбачалася можливість подати заявку на отримання матеріальної підтримки для проведення наукових досліджень.
Конкурсна програма має на меті підтримку талановитих угорськомовних студентів, які навчаються у закладах вищої освіти Закарпаття, а також створення сприятливих умов для їхнього професійного розвитку та досягнення високих результатів у науковій і фаховій діяльності.
Подати заявку на участь у конкурсі могли студенти 3-6 курсів, що навчаються на денній формі навчання у закладах вищої освіти Закарпаття, термін подачі заявок: з 12 грудня 2024 року по 10 січня 2025 року. До конкурсної роботи необхідно було подати такі документи: анкету, заповнену акуратно та розбірливо; анкету наукового керівника (наставника); копію диплома про науковий ступінь наставника; копію резюме наставника; копію паспорта; довідку з місця навчання студента, видану закарпатським ЗВО; завірену копію залікової книжки заявника; детальний опис дослідження; структуровану автобіографію. Конкурсна кампанія складалася з оцінування конкурсних робіт та співбесіди. Оцінювання отриманих заявок здійснювала Експертна комісія, до складу якої входили члени Угорської академічної ради Закарпаття.
Приймальна комісія надає рекомендацію Закарпатській раді з підтримки талантів у вищій освіті, яка, на основі отриманих рекомендацій, затверджує список стипендіатів. Кандидатові надається 15 хвилин для представлення плану дослідження та майбутніх ідей. Під час презентації члени комісії оцінюють рівень професійної підготовки, обґрунтованість теми, перелік літератури, що потребує перекладу, а також порушені дослідницькі проблеми. Для успішного проходження співбесіди необхідно набрати щонайменше 60% голосів.
33 кандидати були студентами ЗУІ імені Ференца Ракоці ІІ, з них 32 успішно пройшли співбесіду, яка відбулася 17 січня 2025 року. Дев’ятнадцятеро – здобувачі вищої освіти ОКР «Бакалавр» і тринадцятеро – ОКР «Магістр». Двадцять два абітурієнти подали документи вперше, восьмеро перевагами програми скористалися вдруге, а двоє – втретє. Приймальна комісія оцінювала подані заявки у 2 секціях, а саме: гуманітарні науки та природничі науки. За результатами роботи секцій 32 студенти та їхні наукові керівники отримали рекомендацію на отримання стипендій.
За результатами голосування члени Угорської академічної ради Закарпаття підтримали і затвердили рішення, згідно з яким стипендію Фахової колегії імені Ілони Зріні на 2024-2025 навчальний рік отримали наступні особи (32 студенти та 32 наставники):
Н/п | Ім’я студента | Тема дослідження | Науковий керівник |
1. | Доріна Бачкай | Обізнаність та сприйняття адитивної моделі викладання рідної мови серед студентів Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ | Габілітована докторка Аніко Берегсасі |
2. | Беттіна Бакша | Радянська політика пам’яті на Закарпатті | Габілітована докторка Наталія Вароді |
3. | Клудія Барта | Ефективні офлайн та онлайн методи вивчення англійської лексики для вчителів англійської мови закладів загальної середньої освіти Закарпаття | Ілона Густі |
4. | Вівен Баторі | Облік, оподаткування та аналіз основних засобів суб’єктів господарювання в Україні | Габріелла Лоскоріх |
5. | Норберт Бенкев | Спогади закарпатських угорців про радянсько-афганську війну | Ібоя Самборовскі Надь |
6. | Олександра Боднар | Оцінювання рівня знань у молодших класах закладів освіти з угорською мовою навчання в місті Берегове | Каталін Поллоі |
7. | Даніель Дмитрієнко | Статистичний аналіз та демографічна оцінка надгробних написів кладовища «Кальварія» в Ужгороді | Степан Молнар Д. |
8. | Адрієнн Гадар | Географія Закарпатської реформатської єпархії | Олександр Генці |
9. | Еліза Гіді | Історія виникнення епідемій чуми в Угорщині у 18 столітті | Юрій Данч |
10. | Мілан Горват | Походження та історія родини Керепецьких | Юрій Чотарі |
11. | Емілія Каллоі | Морфометричне дослідження популяцій рябчика шахового (Fritillaria meleagris L.) на околиці с. Тисаагтелек | Аніта Сікура |
12. | Ребека Петра Кочіш | Роль активів у бізнесі та їх облік | Наталія Кочіш |
13. | Андреа Ковач | Виявлення динаміки коливань кількості опадів у Карпатському басейні в період 1950-2020 рр. | Йосип Молнар |
14. | Оршоля Леврінц | Мовні стереотипи серед мешканців Косинської об’єднаної територіальної громади на основі результатів анкетування | Катерина Дудич |
15. | Андреа Леврінц | Вплив літератури на мотивацію слухачів курсів англійської мови як іноземної | Еники Надь-Коложварі |
16. | Бенце Молнар | Різноманіття макроміцетів у варіївському лісі (Берегівський район) | Єва Андрик |
17. | Юлія Надь | Особливості використання мови мешканцями сіл Чепа Берегівського району та Турка Самбірського району Львівської області | Наталія Лібак |
18. | Василь Поллоґі | Порівняльна демографічна характеристика Попівського та Шомського старостинського округу | Йосип Торпоі |
19. | Агота Попп | Радянізація села Пийтерфолво (1944-1953 рр.) | Маріанна Марусинець |
20. | Едіна Пінте | Аспекти викладання інтегрального числення в шкільній програмі | Каталін Кучінка |
21. | Наталія Попович | Мовний ландшафт села Шом | Єлизавета Барань |
22. | Агоштон Радванскі | Спогади закарпатських угорців після першого віденського рішення у ЗМІ | Імре Сакал |
23. | Давид Ронто | Аналіз сталого споживання та виробництва | Вероніка Ганусик |
24. | Аннамарія Шаланкі | Вплив використання мінеральних добрив на продуктивність гісопу звичайного (Hyssopus officinalis L.) | Ірина Повлін |
25. | Жанетт Шандор | Чомонинські сім’ї в тіні «маленького робота» | Єлізавета Молнар Д. |
26. | Біанка Савицька | Особливості обліку та оцінки виробничих запасів в умовах мінливої економічної ситуації та інфляції | Вікторія Макарович |
27. | Степан Серні | Аналіз оселищ Любки дволистої (Plathanthera bifolia) у Великодобронському лісовому масиві | Ержебет Когут |
28. | Адам Теметев | Розвиток когнітивного інтересу на уроках інформатики | Мирослав Стойка |
29. | Габріелла Товт | Облікова політика в системі управління господарською організацією в Україні | Едіна Шебештьєн |
30. | Петра Товт | Дослідження багатомовності на підприємствах Закарпаття | Рийка Матей |
31. | Вівіен Товт | Соціальні та політичні передумови будівництва Північно-Східної залізниці Угорщини, з акцентом на історію другорядної лінії Ніредьгаза-Ужгород | Федір Молнар |
32. | Ніколетта Турані | Туристичний потенціал Вилоцької об’єднаної територіальної громади
|
Дюла Фодор |
У період реалізації стипендіальної програми, тобто протягом 5 місяців поточного навчального року, стипендіати повинні були відвідувати заняття наукових керівників, факт участі в яких фіксувався на бланку консультацій. Всі учасники зобов’язалися брати участь у 8-их Наукових дискусіях, які відбулися 15 травня 2025 року, та представити результати своїх досліджень 16 травня 2025 року на 19-й Закарпатській науковій студентській конференції, організованій спільно Благодійним фондом «ГЕНІУС» та Закарпатським угорським інституту імені Ференца Ракоці ІІ у рамках реалізації партнерської програми «Без кордонів» Національної студентської ради (КНСР). Кожен стипендіат виконав свої зобов’язання, брав активну участь у заняттях та досягнув видатних успіхів на конференції.
Стипендії отримали студенти та їхні наставники, які не лише взяли участь у науковому заході та конкурсі, але й подали до Інформаційного центру «Агора» консультаційний висновок та професійну доповідь. Церемонія вручення стипендій відбулася на 19-му Закарпатському дні талантів, де всі стипендіати отримали стипендію в розмірі 73 000 угорських форинтів, що у перерахунку на гривні становить 7 850 гривень на особу, що виплачуватиметься протягом 5 місяців. Окрім грошової винагороди, кожен стипендіат отримав почесну грамоту.
9-ий Закарпатський мандрівний університет (Стипендіальна програма імені Калмана Шовша) – 21-24 жовтня 2024 року
Стипендіальна програма імені Калмана Шовша покликана заохотити угорських студентів та викладачів закладів вищої освіти Закарпаття до активної академічної діяльності, сприяти розвитку угорської фахової мови в різних галузях, а також стимулювати співпрацю між кафедрами та установами, де навчання ведеться угорською мовою. Програма також має на меті підтримку угорськомовних студентів, які не мають можливості здобувати фахову освіту угорською мовою, та заохочення науковців до вивчення актуальних проблем регіону. Реалізуючи цю програму, благодійний фонд, серед іншого, прагне вшанувати пам’ять д-ра Калмана Шовша – колишнього ректора-засновника Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ, який несподівано пішов з життя.
Стипендіальна програма імені Калмана Шовша складається з трьох окремих компонентів, а саме:
- Закарпатський мандрівний університет;
- Підпрограма «Розробка навчальних посібників та тематичних словників, які сприятимуть роботі вищих навчальних закладів з угорською мовою навчання»;
- Підпрограма «Сприяння проведенню досліджень, які стосуються питань Закарпаття».
Упродовж цього навчального року на участь у трьох підпрограмах було подано 75 заявок від 69 осіб. За рішенням Закарпатської ради з підтримки талантів у сфері вищої освіти стипендії було призначено 74 конкурсним роботам.
Закарпатський мандрівний університет проводиться з метою надання можливості викладачам
та дослідникам, які працюють в закладах вищої освіти Закарпаття з угорською мовою навчання, можливість представити свої дослідницькі проєкти або результати наукових досліджень. У поточному навчальному році свої роботи науковці представили у 5 закладах освіти (берегівський реформатський гуртожиток імені Яноша Кальвіна, греко-католицький гуртожиток імені Елемира Ортутая, римо-католицький гуртожиток імені Святого Геллерта, Ужгородському національному університеті та Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці ІІ). Це дасть молоді краще пізнати сфери наукових досліджень та ознайомитися із результатами досліджень відомих фахівців, що становить суспільний інтерес як для угорського населення Закарпаття, так і для всієї сучасної світової науки.
Заяви на участь у Мандрівному університеті на 2024-2025 навчальний рік приймалися з 30 травня до 11 вересня 2024 року. За цей період надійшли заявки подали від 11 осіб, з яких свої доповіді прочитали всі 11 заявників.
Н/п | Ім’я лектора | Тема |
1. | проф. Роберт Бачо | Сучасний стан українсько-угорського економічного співробітництва |
2. | Василь Чордаш | Роман та стан угорської літератури Закарпаття після державного перевороту |
3. | Юрій Данч | Соціальні виклики епідемії холери 1831 року в Північно-Східній Угорщині |
4. | Катерина Дудич | Еволюція мовних установок на Закарпатті |
5. | Вільмош Газдаг | Теоретичні та практичні аспекти розвитку українсько-угорської двомовності |
6. | Іштван Гаднадь | Забруднення нітратами підземних вод на Закарпатській низовині |
7. | Ержебет Когут | Вивчення стану біотопу бузка карпатського (Syringa josikaea) на Закарпатті |
8. | Габріелла Лошкоріх: | BEPS: Зниження податкової бази та переміщення прибутків |
9. | Єлізавета Молнар Д. | Це сталося 80 років тому. Депортація закарпатських угорців до радянських концтаборів |
10. | Мирослав Стойка | Технологія майбутнього: штучний інтелект, як інструмент нашого повсякденного життя |
11. | Габільована докторка Наталія Вароді | Закарпаття у період революції 1956 року |
Усі 11 доповідачів – викладачі Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ, які представляли 3 галузі знань (історія, суспільні науки, природничі науки) та 6 галузей науки: економіка, бухгалтерський облік, комп’ютерні науки, біологія, історія, філологія.
21-ша Конференція молодих угорських дослідників Закарпаття – 8 листопада 2024 року (в офлайн та онлайн форматах)
8 листопада у двадцять перше відбулася Конференція молодих угорських дослідників Закарпаття.
Реалізація 21 Конференції молодих угорських дослідників Закарпаття відбувається за принципом, який відповідає цьогорічному девізу УАН: «Наукове консультування на благо суспільства», – метою якого є забезпечення можливості представити результати своїх досліджень, зустрітися з експертами та отримати досвід участі аспірантам та кандидатам наук з різних дисциплін або ж молоді, що бажає продовжити навчання після коледжу чи університету, у подібних наукових подіях. Угорські дослідники із Закарпаття віком до 35 років, які здобули ОКР «бакалавр», але ще не мають наукового ступеня, могли подати заявку на участь у конференції в період з 21 травня по 9 вересня 2024 року. Заявки на участь у конференції подали 18 молодих науковців з 5 закладів вищої освіти: Дебреценського університету (2 особи), Університету імені Лоранда Етвеша (1 особа), Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ (13 осіб), Університету Паннонії (1 особа), Печського Університету (1 особа). На конференції, що відбулася 8 листопада 2024 року, 15 доповідачів представили свої роботи у 3 секціях: «Біологія та географія» (6 доповідачів, експертна комісія з 9 осіб), «Історія та суспільні науки» (6 доповідачів, експертна комісія з 9 осіб), «Філологія та педагогіка» (3 доповідачі, експертна комісія з 7 осіб).
У роботі цих 3 секцій загалом взяло участь 25 визнаних експертів, які були присутніми особисто або долучилися до конференції онлайн з 8 закладів вищої освіти з-за кордону та Закарпаття: Дебреценський університет (3 особи), Університет імені Лоранда Етвеша у м. Будапешт (3 особи), Католицький університет імені Кароля Естергазі в м. Егер (1 особа), Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці ІІ (11 осіб), Ніредьгазький університет (1 особа), Католицький університет імені Петера Пазманя (1 особа), Інститут електронної фізики НАН України в м. Ужгород (1 особа), Ужгородський національний університет (4 особи).
8-мі Наукові дебати – 15 травня 2025 року (в офлайн та онлайн форматах)
15 травня 2025 року відбувся восьмий науковий форум, мета якого – надати студентам закарпатських інститутів та університетів, тобто представникам інтелігенції, які уособлюють майбутнє закарпатських угорців, більш ґрунтовні знання та розуміння процесів, проблем та викликів, що відбуваються у світовій спільноті, а також забезпечити можливість зустрітися та поспілкуватися з провідними науковцями. Щороку тематика дискусій пов’язана із визначною подією. 2025 рік став ювілейним: світ відзначає 200-річчя Угорської академії наук, 200-річчя від дня народження Мора Йокаї, 80-річчя перемоги у Другій світовій війні та 70-річчя першої національної наукової студентської конференції.
Доповідачами дебатів стали п’ять відомих експертів, які провели лекції для стипендіатам Закарпатської угорської колегії імені Ілони Зріні, учасникам 19-ої Закарпатської наукової студентської конференції, студентам та молодим науковцям вищих навчальних закладів.
Доповідач | Найменування установи | Наза доповіді |
габілітована докторка
історичних наук Барбара Банк |
Католицький університет імені Пейтера Пазманя,
Комітет національної пам’яті |
Вчені в умовах диктатури |
габілітований доктор Оґуз Келемен | Сегедський університет | Від тіні Деблінга до реформації душі: конфлікт Сечені та психічного здоров’я через призму 200-річних подій |
проф. Кароль Кочіш | Угорська академія наук | Угорській академії наук – 200 років |
проф. Мігаль Сайбель | Сегедський університет | Масова культура та/або елітарна література: де знаходиться Йокаї на культурній мапі епохи його діяльності? |
Проф. Тамаш Вейсбург | Національна рада студентів-науковців | 70 років науковому студентському руху в Угорщині |
Атмосфера дебатів просякнута переплетінням поглядів у минуле та майбутнього: захід надає можливість з іншого ракурсу відкрити для себе інтелектуальну спадщину великих історичних постатей, створюючи при цьому основу для діалогу між науковцями та розбудови спільноти. Захід згуртував понад 100 учасників.
Програма завершилася культурно-просвітницьким вечором та неформальною панельною дискусією в Культурному центрі імені Перені.
19-та Закарпатська наукова студентська конференція – 16 травня 2025 року (в офлайн та онлайн форматах)
Закарпатська наукова студентська конференція організовується щороку у травні до Дня української науки в рамках ініціативи «Без кордонів» Національної студентської ради Угорщини.
Метою конференції є популяризація угорськомовної професійної самоосвіти серед студентів закладів вищої освіти Закарпаття, створення міцних комунікаційних зв’язків між молодими дослідниками та науковими осередками регіону.
Прийом заявок на участь у конференції тривав з 20 серпня 2024 року по 7 березня 2025 року. За цей період свої доповіді подали 50 молодих науковців з 3 закладів вищої освіти – Університету імені Лоранда Етвеша (3 особи), Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ (46 осіб), Сегедського університету (1 особа), які представили до розгляду 51 наукову роботу.
Конференція проходила у 8 секціях – біологія та хімія (7 учасників); філологія (5 учасників); географія І – соціальна та урбаністична географія (7 учасників); географія ІІ – Природнича, сільськогосподарська та туристична географія (6 студентів); Облік та оподаткування (5 студентів); Методика навчання та викладання (5 студентів); Історія І – Краєзнавство радянської доби (6 студентів); Історія ІІ – Соціальна історія (8 студентів). У роботі секцій брали участь 49 лекторів. Захід зібрав понад 100 учасників.
Роботи оцінювали 43 члени журі (18 – експерти із-за кордону та 25 – із Закарпаття) з 13 закладів вищої освіти та наукових установ (9 – закордонних та 4 – закарпатських):
Н/п | Найменування закладів освіти, які представляють опоненти | Країна | К-сть опонентів (осіб) | |
1. | Дебреценський університет | Угорщина | 5 | |
2. | Інститут імені Йожефа Етвеша, м. Бая | Угорщина | 1 | |
3. | Мережа науково-досліжних центрів імені Лоранда Етвеша, м. Будапешт | Угорщина | 1 | |
4. | Університет імені Лоранда Етвеша, м. Будапешт | Угорщина | 3 | |
5. | Католицький університет імені Кароля Естергазі, м. Егер | Угорщина | 1 | |
6. | Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці II | Україна | 21 | |
7. | Моментум Докторандус | Україна | 2 | |
8. | Комітет національної пам’яті, м. Будапешт | Угорщина | 1 | |
9. | Ніредьгазький університет | Угорщина | 3 | |
10. | Католицький університет імені Пейтера Пазманя | Угорщина | 1 | |
11. | Сегедський університет | Угорщина | 1 | |
12. | Науково-дослідний інститут електронної фізики НАН України, м. Ужгород | Україна | 1 | |
13. | Ужгородський національний університет | Україна | 2 | |
Всього | 43 |
На конференції доповіді учасників оцінювали 50 експертів. Серед них 21 закордонний та 29 закарпатських фахівців. До роботи конференції долучилися члени журі з 13 навчальних закладів (10 з-закордонних та 3 закарпатських):
Н/п | Найменування закладів освіти, які представляють члени журі | Країна | Кількість членів журі (осіб) |
1. | Дебреценський університет | Угорщина | 5 |
2. | Інститут імені Йожефа Етвеша, м. Бая | Угорщина | 1 |
3. | Мережа науково-досліжних центрів імені Лоранда Етвеша, м. Будапешт | Угорщина | 1 |
4. | Університет імені Лоранда Етвеша, м. Будапешт | Угорщина | 4 |
5. | Католицький університет імені Кароля Естергазі, м. Егер | Угорщина | 1 |
6. | Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці II | Україна | 25 |
7. | Моментум Докторандус | Україна | 1 |
8. | Комітет національної пам’яті, м. Будапешт | Угорщина | 3 |
9. | Ніредьгазький університет | Угорщина | 1 |
10. | Католицький університет імені Пейтера Пазманя | Угорщина | 1 |
11. | Сегедський університет | Угорщина | 2 |
12. | Науково-дослідний інститут електронної фізики НАН України, м. Ужгород | Україна | 1 |
13. | Ужгородський національний університет | Україна | 4 |
Всього | 50 |
Підсумкова таблиця
Кількість конкурсних робіт | Кількість секцій | Кількість доповідачів | Заклади освіти, які представляють доповідачі | Кількість членів журі | Заклади освіти, які представляють члени журі | Кількість опонентів | Заклади освіти, які представляють опоненти | ||||||
50 | 8 | 49 | 3 | 50 | 13 | 42 | 13 | ||||||
з них конкур-сантів | з них запро-шених лекторів | закор-донні | закарпат-ські | закор-донні | закарпат-ські | закор-донні | закарпат-ські | закор-донні | закарпат-ські | закордонні | закарпат-ські | ||
45 | 4 | 2 | 1 | 21 | 29 | 10 | 3 | 18 | 24 | 9 | 4 |
Право на участь у 36-ому Національній науковій студентській конференції вибороли 24 студентів.
Узагальнено:
- Загалом у курсах з вивчення мов (англійської, угорської, української) взяли участь 193 особи.
- У Центрі мовних іспитів ECL іспити склали 34 особи, а 28 отримали сертифікати про рівень володіння іноземною мовою міжнародного зразка.
- 4 студенти та 4 викладачі брали участь у програмі підтримки талантів «Колегіум Талантум».
- У Закарпатській угорській фаховій колегії імені Ілони Зріні брали участь 32 студенти та 32 наукові керівники.
- 15 доповідачів та 25 членів журі брали участь у роботі 21-ої Конференції молодих угорських дослідників Закарпаття.
- Можливостями стипендіальної програма імені Калмана Шовша скористалися 69 осіб, а підпрограмі «Закарпатський університет міграції» об’єднала 200 науковців.
- У 8-х наукових дебатах з доповідями виступили 5 лекторів за участі понад 100 учасників.
- У 19-й Закарпатській науковій студентській конференції брали участь 49 доповідачів, 50 членів журі та 38 спостерігачів, загалом понад 100 учасників.
- Реалізації описаних вище програм відбулася за підтримки уряду Угорщини.
м. Берегове, 29 травня 2025 року
Наталія Вароді,
директорка Навчально-консультаційного центру
-
Ця стаття також доступна наступними мовами
Magyar