Яким був 2024 рік?

Підбиваємо підсумки року з ректором Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ

Днями завітав до ректора Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ Степана Черничка, аби взяти у нього останнє інтерв’ю у цьому році та отримати узагальнену картину про події, які сталися у навчальному закладі впродовж року, що минає. Але коли, після загальноприйнятих вітальних жестів, я задав традиційне питання: «На Вашу думку, яким був 2024 рік для інституту?», він почав розмову не так, як зазвичай:

– Ми, працівники освіти, ведемо незвичний відлік часу. Наприклад, Ви зараз завітали до мене, аби підвести підсумки року, що добігає кінця, у той час, коли попереду нас чекає друга половина навчального року. Цей період має значення для роботи та повсякденного життя вчителів, викладачів та педагогів. Звісно ж, можна вже вдаватися до статистичних даних та готувати звіт діяльності, проте важливо пам’ятати, що час для підбиття підсумків та оцінки ефективності роботи припадає на кінець навчального року.

– Та все ж, чи не могли б ви стисло охарактеризувати важливі події, що відбулися в інституті цього року? Я намагаюся дотримуватися свого первісного задуму і підштовхнути ректора до традиційної співбесіди наприкінці року.

– Уже третій рік триває смертоносна війна, яка, звісно, суттєво обумовлює специфіку роботи закладу. Замість того, щоб зосередитися на покращенні якості роботи, ми змушені продовжувати займатися облаштуванням бомбосховищ, адже за відсутності укриттів навчання в очній формі заборонено. Ми повинні працювати над вирішенням проблеми регулярних відключень електроенергії і, залежно від характеру кожного об’єкта, намагаємося забезпечити їх альтернативними джерелами електроенергії, водопостачання, опалення та Інтернету, встановлюючи генератори, інвертори, акумуляторні установки або навіть сонячні батареї. Водночас ми намагаємося надавати підсильну допомогу нашим викладачам та студентам у реалізації їхнього права на відстрочку від мобілізації, передбаченого чинним законодавством. На жаль, за цих обставин діяльність із забезпечення належної якості освіти, розширення навчальних програм, освітньої, наукової роботи та підвищення кваліфікації працівників, що є нашими першочерговими завданнями як закладу вищої освіти, ми можемо спрямувати лише на ресурси та енергію, що залишилися після врегулювання ряду наведених вище питань.

Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці ІІ демонструє вагомі досягнення в своєму розвитку. Наприклад, Ви неодноразово протягом року констатували, що берегівський інститут готовий до отримання статусу університету, що підтверджується як розвиненою інфраструктурою, так і високим рівнем професійної кваліфікації науково-педагогічного складу. Серед ключових здобутків закладу – впровадження нових напрямів підготовки фахівців, збільшення кількості студентів та викладачів з науковими ступенями і званнями, а також покращення позицій у рейтингах закладів вищої освіти.

– Це дійсно так, і про всі ці речі згадували як на церемонії закриття, так і на церемонії відкриття навчального року. Я щиро тішуся успіхам, яких нам вдалося досягти, і вдячний співробітникам за плідну взаємодію з нами в їх досягненні. Однак я почав свої думки з того, що для тих, хто працює в галузі освіти, кінець календарного року позначає лише рубіж, тобто нагадує нам про те, що половина навчального року ще попереду, і саме на цьому я зосереджую свою увагу.

– Поговорімо тоді про плани, про цілі та завдання, які поставив перед собою ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ у другому семестрі.

– У другому семестрі перед нами стоїть важливе завдання – акредитація шести навчальних програм. Паралельно ми розробляємо нові освітні програми бакалаврату, а також працюємо над інтеграцією професійно-технічної освіти в українську освітню систему. Адже сучасне суспільство потребує як інтелектуалів, так і висококваліфікованих робітників та фахівців різних напрямів. Раджу майбутнім абітурієнтам уважно стежити за нашими анонсами. Невдовзі, окрім уже відомих програм, ми запропонуємо нові перспективні напрями навчання для амбітної молоді, яка цілеспрямовано планує своє майбутнє. Але зміни очікуються і в професійній освіті, а це означає, що стежити за новинами інституту та його структурних підрозділів варто не лише випускникам, а й учням та їх батькам, які закінчують 9 класів загальноосвітньої школи. Разом з тим, безумовно, ми чекаємо на заявки від абітурієнтів, які планують опанувати вже відомі спеціальності.

– З Ваших слів, ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ невпинно рухається вперед і надалі.

–  Ми могли б працювати набагато ефективніше в умовах мирного часу, або, принаймні, якби держава і влада не створювали різного роду бюрократичні бар’єри. Викликає відверте обурення, наприклад, той факт, що станом на середину грудня 2024 року досі не відомі деталі та вимоги до вступу в заклади вищої освіти у 2025 році. Питання викликає і те, чому Україна, яка прагне стати частиною Євросоюзу, заганяє свою систему освіти в такі жорсткі рамки. Ми шоковані, зокрема, ідеями запровадження додаткових єдиних вступних іспитів до магістратури на додачу до вже існуючих, що позбавляє багатьох молодих людей можливості продовжити навчання за фахом на більш високому рівні. Процедуру набуття статусу університету та заплановані докторські програми ми так і не запустили через те, що держава постійно підвищує вимоги до кандидатів на здобуття ступеня доктора філософії. Викликає сміх, зокрема, те, що в нашій країні запроваджено централізовану процедуру вступу до докторської програми. А те, що студенти-чоловіки, які вступають до аспірантури закладів вищої освіти недержавної форми власності, позбавлені законного права на відстрочку від мобілізації на час навчання в аспірантурі на денній формі, є очевидною і однозначною дискримінацією. Водночас дискримінаційним, вочевидь, є те, що студенти закладів вищої освіти недержавної форми власності призовного віку не мають права виїжджати за кордон, тоді як студенти державних університетів у визначених законом випадках користуються такою можливістю. Ця та інші подібні обставини спонукають нас діяти виважено й обачно. Сподіваємося, що війна невдовзі закінчиться, здоровий глузд переможе відбудуться позитивні зміни: замість надмірного регулювання освітньої діяльності прийде розуміння важливості інновацій та підтримка справжньої академічної автономії.

– Чи жалкуєте ви щодо деяких речей у своєму житті чи питань, що виникли, і які не склалися так, як ви уявляли?

– У всіх сферах можуть виникнути певні проблеми і труднощі, як незначні, так і значні. Я відчуваю дефіцит ресурсів не в функціонуванні інституту та його структурних підрозділів, а в моїй особистій дослідницькій діяльності. Оскільки найбільше часу у мене забирають організаційні та представницькі завдання як керівника закладу, я не маю ані сил, ані можливості займатися науковими дослідженнями чи готувати серйозні публікації. Однак як викладач я не можу дозволити собі зовсім припинити дослідницьку діяльність і залишатися непоміченим у цій сфері. Словом, я відстаю і повинен перенаправити набагато більше своєї енергії та часу на цю діяльність.

– Серед подій року, напевно, є такі, які Ви вважаєте безперечним успіхом.

– Позаду нас, загалом, успішний рік, який відзначився багатьма подіями, і складно виокремити якийсь один елемент чи момент. Але якби мені довелося виокремити досягнення, то я б виділив два, що стосуються процесу інтернаціоналізації. По-перше, ми успішно завершили процедуру моніторингу міжнародної інституційної акредитації інституту. За результатами перевірки основних видів діяльності, організаційно-управлінських процесів, кадрового забезпечення, інфраструктури та внутрішньої системи забезпечення якості Комісія з акредитації закладів вищої освіти Угорщини у своєму рішенні дійшла висновку, що наш заклад зробив значні кроки на шляху до вдосконалення, приділивши більшу увагу процесам забезпечення якості освіти, і таким чином визнала відповідність ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ вимогам міжнародної інституційної акредитації інституційного рівня. По-друге, завдяки угодам про співпрацю з угорськими університетами-партнерами влітку 2024 року вперше відбудеться вручення дипломів за програмою подвійних дипломів. Це означає, що студенти, які навчатимуться за цією програмою, отримають одночасно диплом берегівського інституту та диплом закладу вищої освіти Угорщини, навчаючись у своїй країні. Ця можливість буде надаватися і надалі, і наразі тривають перемовини щодо розширення переліку спеціальностей за програмою подвійних дипломів.

– Ви виокремили одну подію у сфері діяльності закладу та одну визначну подію для студентської молоді. Свідомо шукаєте шляхи до збалансованості?

– Я зовсім не збирався виокремлювати якісь певні моменти, я просто сказав те, що спало мені на думку з досягнень 2024 року. Однак оскільки ви згадали про студентів, то варто відзначити поглиблення співпраці між органами студентського самоврядування та керівництвом інституту. Під час пандемії COVID-19 активність студентського самоврядування зі зрозумілих причин значно знизилася, і не встигло студентське життя знову пожвавитися, як почалася війна. Однак на початку навчального року студентське самоврядування опинилося під керівництвом нової команди, і студентське життя знову пожвавилося, наскільки це було можливо. Цю подію я вважаю позитивним зрушенням у 2024 році.

– Перед тим як подякувати Вам за розмову, дозвольте поцікавитися: з якими сподіваннями йдете у новий рік?

–  Насамперед, хочеться, аби закінчилася війна, щоб ми могли зосередити свою енергію на освітньо-виховній та дослідницькій роботі, на розвитку навчального закладу. У мирній країні ми не нудьгуватимемо, знайдемо собі заняття.

    Ця стаття також доступна наступними мовами

  • Magyar