Керівництво інституту вело переговори про освітні права національних меншин
З 31 січня по 2 лютого в організації Міністерства освіти і науки України та Головного управління освіти, науки, молоді та спорту Закарпатської обласної військової адміністрації в Ужгородському національному університеті відбулися переговори про освітні права національних меншин. Темою круглого столу було «Застосування європейської інтеграційної експериментальної моделі освіти національних меншин у випадку закарпатських угорськомовних шкіл.»
Присутніх привітала Віра Рогова, заступник Міністра освіти і науки України та Володимир Чубірко, голова Закарпатської Обласної Ради.
На переговорах виступила промовою др. Ільдіко Орос, президент Закарпатського Угорського Інституту імені Ференца Ракоці ІІ, одна з професійних керівників експерименту. Доповіла про ситуацію та розвиток проєкту та вплив війни на ініціативу. Надала рекомендації щодо забезпечення рівних можливостей шляхом перекладу мультитестів на мову національної меншини, і щодо необхідності надати можливість проходження ЗНО крім англійської, німецької, французької, іспанської на мові європейської національної меншини, в основному на мовах сусідніх держав, як з угорська, словацька, румунська, польська.
Юдіт Кулін, директор Ужгородської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 10 з угорською мовою навчання імені Дойко Габора розповіла про ситуацію школи і про свій досвід щодо програми.
Після цього Мар’яна Марусинець, директор Головного управління освіти, науки, молоді та спорту Закарпатської обласної військової адміністрації повідомила, що вже майже вісім шкіл долучилося до проєкту.
Олег Топузов, віцепрезидент Національної академії педагогічних наук України, а також Олег Паска і Оксана Сакрієр, керівники Закарпатського та Львівського обласного управління освіти поділилися своїми думками щодо ситуації освіти національних меншин.
Робоча група провела наступні переговори 1 лютого у Солотвині, де мова йшла знову ж таки про освітні права національних меншин.
Третя зустріч відбулася 2 лютого у Берегові, де делегація вела переговори з керівниками управління освіти Берегівської територіальної громади і з представниками шкіл з угорською мовою навчання.
Едіта Баб’як, голова Управління освіти і культури Берегівської територіальної громади розповіла, що навчальний план, розроблений Закарпатським угорським інститутом імені Ференца Ракоці ІІ, Закарпатським угорським педагогічним товариством та Берегівською філією Закарпатського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, і який відповідає українським вимогам та сприяє збереженню угорської ідентичності, дістав високу оцінку.
Згідно розробленого на основі моделі навчального плану у школах, крім вивчення української мови вистачає часу для рідної та іноземної мови і для предметів, які допомагають у збереженні ідентичності: краєзнавство (5-6 клас), географія Карпатського басейну (6 клас), історія угорського народу (7-9 клас).
-
Ця стаття також доступна наступними мовами:
- Magyar