УАН 200 – Результати проєкту КОБП представили на науковій конференції
22 травня до 200-річчя Угорської академії наук (УАН) відбулася наукова конференція, що ознаменувала початок презентації Закарпаття у рамках проєкту «Місяць угорських наукових установ та організацій Закордоння».
Зі вступним словом до учасників звернулися дійсний член УАН Кароль Кочіш, ректор Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ Степан Черничко та президентка інституту Ільдіко Орос.
Після офіційного відкриття проректор з наукової роботи та питань якості освіти інституту Дюла Фодор ознайомив присутніх із програмою заходу. Конференція розпочалася циклом доповідей під загальною назвою «Компетентність – Освіта – Баланс – Перспектива» (КОБП).
Першою з доповіддю «Стан угорськомовної освіти на Закарпатті» виступила Ільдіко Орос. У своїй промові вона проаналізувала основні виклики, з якими стикається система угорськомовної освіти в регіоні, та окреслила можливі шляхи їх вирішення. Степан Черничко продовжив тему, зосередившись на праві на навчання рідною мовою, підкресливши, що це – базове людське право, гарантоване міжнародними документами.
У подальшій частині конференції було представлено результати дослідницького проєкту КОБП. Свої напрацювання презентували Габріелла Пустаї, керівниця Інституту педагогіки та культурології Університету м. Дебрецен і Школи докторських студій з гуманітарних наук; Аттіла Папп – директор Інституту дослідження меншин Центру суспільних наук HUN-REN; Янош Дуґас – начальник головного управління розвитку програм середньої освіти Департаменту управління освіти Угорщини; Каталін Поллоі – доцентка кафедри педагогіки, психології, початкової, дошкільної освіти та управління закладом освіти, Закарпатського угорського інституту; Корнелія Гіреш-Ласлов – завідувачка Науково-дослідного центру імені Антала Годинки; Єлізавета Молнар Д. – очільниця Науково-дослідного центру імені Тіводора Легоцькі; Адам Доровці – викладач кафедри математики та інформатики ЗУІ імені Ференца Ракоці ІІ.
У доповідях особлива увага приділялася репрезентації суттєвих відмінностях у результатах тестувань з рідної мови, математики (логіки), англійської та української мов залежно від статі учнів, типу населеного пункту, а також місця працевлаштування батьків – в Україні чи за кордоном.
A. K.
-
Ця стаття також доступна наступними мовами
Magyar