Закарпатська літня педагогічна академія імені Кельчеі розпочала свою роботу
На базі Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ за організації Закарпатського угорськомовного педагогічного товариства (ЗУПТ) вчергове проходить Літня педагогічна академія імені Кельчеі. Педагоги підвищуватимуть свою кваліфікацію у рамках 30-годинного навчального тренінгу з 5 по 8 серпня.
Цього року учасники зможуть прослухати лекції та взяти участь у практичних тренінгах на такі теми:
- система угорськомовної освіти Закарпаття;
- права національних меншин;
- Компетентність – Освіта – Баланс – Перспектива;
- вплив диджіталізації на систему освіти.
Першою присутніх привітала голова офісу Закарпатського угорськомовного педагогічного товариства (ЗУПТ) з методичних питань Єва Фодор, яка, зокрема представила високоповажних гостей.
«Угорська освіта на Закарпатті – це цінність, яку ми повинні захищати і плекати. Вона є джерелом не лише знань, але й культури, ідентичності та згуртованості громади»,
– зазначив керівник дипломатичної місії консульства Угорщини у Берегові Іштван Дєбнар, який також передав вітання від генерального консула в Ужгороді Йожефа Бачкаі.
Потім слово взяла голова ЗУПТ та президентка ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ Ільдіко Орос, яка у своїй вітальній промові наголосила, що цьогоріч проводиться вже 23-тя Закарпатська літня педагогічна академія ім. Кельчеі, звернувши увагу на те, що подібні навчальні тренінги для забезпечення можливостей для поглиблення знань педагогів Закарпаття ЗУПТ організовує з 1992 року.
Після проголошення вітальної промови Ільдіко Орос виступила з доповіддю на тему «Система угорськомовної освіти Закарпаття в умовах російсько-української війни». У першій половині своєї доповіді очільниця педагогічного товариства зробила акцент на проблемі напруженості у сфері забезпечення освітніх потреб нацменшин, яку вдалося частково врегулювати шляхом створення угорсько-української робочої групи з питань освіти. В результаті вдалося запустити пілотний проєкт під назвою «Європейська інтегрована модель угорськомовної освіти в навчальних закладах Закарпаття». За цією навчальною програмою діти зможуть вивчати мови, історію, культуру угорського народу та географію Карпатського басейну в рівній кількості навчальних годин. Науково-дослідний центр імені Тіводора Легоцького та Науково-дослідний центр імені Антала Годинки ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ за сприяння Департаменту освіти і науки Закарпатської облдержадміністрації щороку проводять оцінювання рівня знань учнів, керуючись досвідом угорської національної системи оцінювання компетентності школярів.
Президентка не оминула увагою й виклики війни: важливість збереження наявної мережі закладів освіти, забезпечення умов для продовження навчально-виховного процесу в очній формі, а також відновлення набутих прав. Крім того, розповіла про різні освітні пропозиції ПЗ «Гімназія імені Каталін П. Франгепан», ПЗ «Закарпатський угорський ліцей з угорською мовою навчання», Центру професійно-технічної освіти імені Еде Егана, ПЗ «Дитяча школа мистецтв угорського народу „Туліпан Танода”» та благодійного фонду «ГЕНІУС», а також про можливості, які пропонує ЗУПТ.
Свою доповідь лекторка завершила порадами від о. Плацида про виживання в надзвичайних ситуаціях:
«Страждання не слід сприймати, як драму, радощі також необхідні для виживання, і ми не є досконалими, але ми повинні показати тут і зараз, що ми не такі, як усі, та й, врешті-решт, жити легше тим, хто має точку опори».
Потім з доповіддю «Права меншин у контексті європейських конвенцій» виступив ректор ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ Степан Черничко, який розповів про деякі директиви, розроблені Управлінням Верховного комісара у справах національних меншин Організації з безпеки і співробітництва в Європі, які стосуються прав меншин не як загальних прав людини, а як специфічних прав національних меншин. Як приклад, він назвав Латвію та Естонію, де розпочався процес переходу на навчання державною мовою. Крім того, він зауважив, що однією з причин необхідності отримувати освіту рідною мовою є те, що ця можливість дозволяє нам зберегти свою ідентичність, а результати соціологічних опитувань свідчать про тісний взаємозв’язок між мовою освітнього процесу та національною приналежністю. На вчителів закарпатських шкіл покладається велика відповідальність у цьому контексті, адже недостатньо, щоб навчання в школі велося угорською мовою, необхідно ще й забезпечити високу якість освіти, щоб надати нашим дітям умови для повноцінного навчання у максимально сприятливому для них середовищі.
У другій половині дня акцент зосередився на KOБП, або Компетентність – Освіта – Баланс – Перспектива, зокрема, учасники дослідили концепцію обчислювальної хімії.
Перший день Літньої педагогічної академії імені Кельчеі на Закарпатті завершився показом фільму «Оппенгеймер».
Аніта Курмай
-
Ця стаття також доступна наступними мовами:
- Magyar