Завершилися вихідні з підготовки до олімпіад з біології, хімії та географії: Підбиваємо підсумки з БФ «ГЕНІУС»
6-8 грудня 2024 року Благодійний фонд «ГЕНІУС» за підтримки Уряду Угорщини, Державного секретаріату з питань національної політики Офісу прем’єр-міністра та ЗАТ «Фонд імені Габора Бетлена» провів 3 етап програми підготовки обдарованих школярів та ліцеїстів до участі в олімпіадах з біології, хімії та географії, що розпочалася в серпні 2024 року. Проєкт мав на меті поглибити та систематизувати знання дітей з природничих наук та підготувати їх до участі в олімпіаді з біології імені Германа Отто, яка відбудеться в Угорщині.
У 2023-2024 навчальному році учасниками занять стали призери першої десятки олімпіад з хімії імені Альберта Сент-Дьєрді (для учнів 7 класів), з біології імені Антала Маргітаі (для учнів 6-7 класів) та природознавства-географії, організованих Закарпатським угорськомовним педагогічним товариством.
За останні дев’ять років кількість учасників та викладачів варіювалася (див. табл.):
Вихідні для обдарованих учнів з підготовки до олімпіад з біології, хімії та географії | ||||||||||
Навчальний рік | 2016/
2017 |
2017/
2018 |
2018/
2019 |
2019/
2020 |
2020/
2021 |
2021/
2022 |
2022/
2023 |
2023/ 2024 | 2024/
2025 |
|
Кількість учнів | 32 | 28 | 48 | 40 | 33 | 30 | 14 | 16 | 20 | |
Кількість вчителів | 13 | 23 | 23 | 22 | 16 | 19 | 18 | 19 | 16 | |
Всього: | 45 | 51 | 71 | 62 | 49 | 49 | 32 | 35 | 36 |
Упродовж реалізації проєкту з 12 юними талантами працювало 11 досвідчених та висококваліфікованих педагогів:
Кількість учасників за тижневим розподілом | ||||||
Предмет | 1 тиждень:
30-31 серпня – 1 вересня 2024 року |
2 тиждень:
22-24 листопада 2024 року |
3 тиждень:
6-8 грудня 2024 року |
|||
Біологія | Викладачі | Учні | Викладачі | Учні | Викладачі | Учні |
5 | 6 | 7 | 3 | 4 | 3 | |
Хімія | 2 | 6 | 4 | 5 | 4 | 4 |
Географія | 1 | 8 | 5 | 6 | 3 | 5 |
Всього: | 8 | 20 | 16 | 14 | 11 | 12 |
Учасники вікендів представляють 10 навчальних закладів краю:
Кількість учасників проєкту з підготовки до олімпіад та конкурсів з біології, хімії та географії | ||||
Предмет | Найменування закладу освіти | 1 тиждень
|
2 тиждень
|
3
тиждень |
Біологія | Великодобронський реформатський ліцей | 4 | 2 | 3 |
Виноградівський ЗЗСО імені Жігмонда Перені | 1 | 1 | 0 | |
Хімія
|
Великоберезький реформатський ліцей | 1 | 1 | 1 |
Малодобронський ліцей | 1 | 1 | 1 | |
Ужгородський ліцей імені Дойко Габора | 2 | 1 | 1 | |
Мукачівський ЗЗСО №3 імені Ференца Ракоці ІІ | 1 | 1 | 1 | |
Великодобронський реформатський ліцей | 3 | 1 | 0 | |
Географія | Гутянська гімназія | 1 | 1 | 1 |
Великодоробнський реформатський ліцей | 0 | 1 | 0 | |
Великогеєвецька гімназія | 1 | 2 | 2 | |
Жнятівська гімназія | 1 | 1 | 1 | |
Берегівська гімназія імені Лайоша Кошута | 3 | 1 | 1 | |
Всього: | 20 | 14 | 12 |
Реалізація першого етапу програми з розвитку обдарованих учнів відбулася з 30 серпня по 1 вересня 2024 року на Низовинній базі та лісовій школі для польових практик Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ в селі Велика Добронь. Під час триденного заходу учасники поглибили свої знання про природні цінності національних парків, світ дикої природи лісу та луків, методи дослідження, проводили хімічні експерименти та займалися вивченням географії.
Другий вікенд організували 22-24 листопада 2024 року, упродовж якого учасники дізналися про творчість Отто Германа, природні цінності національного парку Бюкк та національного парку Балатон-Фелвідейк, вивчали особливості біологічних угруповань та вдосконалювали навички підготовки практичних невеликих доповідей. Однією з найяскравіших моментів проєкту став візит до Ботанічного саду імені Йосипа Сікури, де з учнями займався Золтан Копор, а також інтерактивне заняття під менторством Лівії Сані П. у критій аудиторії саду. Опісля Аттіла Молнар в режимі онлайн детально розкрив особливості проведення дослідження та процесу підготовки мінідоповіді. На теоретичних та практичних заняттях з хімії школярі дізналися про властивості розчинів, хімічний зв’язок, кристалічні решітки та систематику неорганічних сполук, а також вчилися виявляти іони та розмежовувати суміші. В рамках занять з географії учасники ознайомилися з географією Північної, Центральної та Південної Америки, природною та економічною географією Європи, кліматом, особливостями будови Землі, а також вивчили основи картографії.
Упродовж фінального вікенду, який проходив 6-8 грудня, учні поглиблювали свої знання про рослинний світ та водні біотопи Карпатського басейну. На заняттях з хімії вони поглибили свої знання з неорганічної та органічної хімії, аналізували хімічні реакції та розв’язували теоретичні та практичні задачі.
Підтвердженням ефективності реалізації проєкту підтримки обдарованої молоді є досягнення учня 7-го класу Вербовецького ЗЗСО Кріштофа Секея, який посів 3-тє місце на олімпіаді з біології ім. Германа Отто, а його доповідь нагородили спеціальним призом
Ініціатором та координаторкою програми стала завідувачка кафедри біології та хімії Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці (ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ) Ержебет Когут. До реалізації програми також долучилися Крістіна Молнар (ЗУІ ім. Ф. Ракоці II, кафедра біології та хімії) та Маріанна Секель (ЗУІ ім. Ф. Ракоці II, кафедра географії та туризму). З майбутніми олімпійцями займалися й інші викладачі Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ: секція «Біологія» – Іштван Гаднадь, Степан Коложварі, Золтан Копор, Аттіла Молнар, Лівія Сані П., Габріелла Такач; секція «Хімія» – Єва Бак, Яна Черничко, Вікторія Фаркаш; секція «Географія» – Лілія Гергель Тібор Іжак, Степан Молнар Д., Едіна Ваш.
Реалізація програми продовжиться навесні 2025 року проведенням унікального походу «Рябчик шаховий», що стане ще однією можливістю для юних любителів природи розширити свої знання про навколишній світ.
Наталія Вароді,
директорка благодійного фонду «ГЕНІУС»
-
Ця стаття також доступна наступними мовами
- Magyar