Звіт ректора Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ за 2023/2024 н.р.
Вельмишановні Гості!
Шановні працівники, студенти!
Шановні випускники!
Законодавством передбачено, що наприкінці року ректор зобов`язаний звітувати про події, що відбулися за минулий навчальний рік, до того ж підбивати підсумки та звітувати про поточний стан справ на церемонії закриття навчального року – вже традиція в Закарпатському угорському інституті імені Ференца Ракоці ІІ. Звісно, в одну урочисту промову неможливо вмістити весь спектр наших здобутків і досягнень. Тому я зупинюся лише на тих, які, зрештою, зможуть дати узагальнену картину про наші досягнуті результати і визначити напрям нашого подальшого руху.
Зазвичай найважливіші навчальні заклади та науково-дослідні центри, найбільші та найпрестижніші університети в Україні розташовуються у найбільших адміністративних центрах країни: столиці або містах-мільйонниках. Однак, на мою думку, фундаментальна роль таких закладів вищої освіти, як наш інститут, серед іншого, полягає у забезпеченні довгострокової стійкості місцевих громад та сприянні процесам децентралізації, забезпеченні умов для сталого розвитку регіону та впровадження інновацій. Тільки університети та інститути, діяльність яких органічно інтегрована в структуру місцевої громади, які щодня співпрацюють з учасниками місцевих та регіональних економічних і соціальних процесів, а також є органічною ланкою в національному та міжнародному просторі вищої освіти, можуть відповідати очікуванням 21-го століття.
На відміну від українських, провідні світові університети та науково-дослідні центри у переважній більшості випадків розташовані у невеликих містечках. Оксфорд і Кембридж, наприклад, є невеликими містами, населення і площа яких приблизно така ж, як Ужгорода, натомість їхні університети належать до числа всесвітньо відомих установ. Отже, важливим є не розмір міста, а роль установи в ширшому та вужчому контексті.
Соціальна інтегрованість, роль і вплив Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ є беззаперечними на Закарпатті, в Берегівському районі та місті Берегове, зокрема. До прикладу, крім того, що ЗУІ є одним з найбільших роботодавців у Берегівській ОТГ, а отже, прямо чи опосередковано, входить до числа один з лідерів великих платників податків, навчальний заклад є провідним освітнім, науковим, культурним та спортивним центром у громаді.
Сталий розвиток територій, віддалених від великих економічних, освітніх та промислових центрів, також залежить від потоку міграції молоді в регіоні. А рівень міграції тісно пов’язаний із можливістю доступу молоді до якісної освіти, культурних, спортивних і соціальних ресурсів, які відповідають їхнім потребам і потребам ринку праці. Ключову роль у цьому відіграють невеликі заклади вищої освіти, такі як ЗУІ, який має хорошу інфраструктурну базу і постійно розширює спектр освітніх послуг. У 2020 році ми оголосили набір на навчання лише на 19 освітні програми на рівнях бакалаврату та магістратури, проте наступного навчального року абітурієнти зможуть обирати з-поміж 30 освітніх програм. Про привабливість цих освітніх програм свідчить збільшення кількості студентів. Допоки у 2020 році навчальний рік розпочався для 939 студентів, то у 2023/24 навчальному році вищу освіту здобувала у нашому закладі 1371 особа, що свідчить про понад 30%-ве збільшення кількості студентів.
У третьому десятилітті 21-го століття закриті ієрархічні відносини замінили глобальні мережі в усіх сферах життя. Комунікація, виробництво та торгівля відбуваються за допомогою таких мереж. Вища освіта також повинна зайняти лідерські позиції у побудові мереж. ЗУІ має вигідне географічне розташування, адже Закарпаття межує з чотирма країнами-членами Європейського Союзу, що дозволило йому органічно інтегруватися в єдиний простір вищої освіти Центральної та Східної Європи, а завдяки співпраці у сфері освіти та наукових досліджень зайняти своє місце і роль в регіоні як медіатора європейської ментальності та університетської культури в Україні.
За відносно короткий час свого існування інститут увірвався у простір української вищої освіти з кількома інноваціями, яким система спершу не змогла дати раду, а згодом вже пропозиції щодо їх впровадження надходили від самого Міністерства освіти. Наприклад, 20 років тому ми виступили з ініціативою спростити процедуру визнання наукових ступенів, отриманих в Європі, запровадити спільні освітні програми підготовки з іноземними закладами вищої освіти, врегулювати питання, пов’язані із офіційним працевлаштуванням відомих іноземних професорів у ЗВО України, заохочувати молодь на академічну мобільність та здобувати вищу освіту за кордоном, створити нормативно-правову базу для інституційної та іноземної акредитації, однак мали минути роки, перш ніж ці нововведення стали реальністю в Україні.
У той же час ми намагалися якомога активніше інтегруватися в міжнародний простір вищої освіти. І тут йдеться не лише про те, що у нашому закладі онлайн-курси читають та проводять лекції запрошені лектори та викладачі з Чикаго, Торонто, Будапешта, Дебрецена, Сегеду, Клужу, Натри чи Суботіци, не лише про те, що ми регулярно беремо участь у програмах академічної мобільності «Еразмус+», «Маковець» чи «Паннонія», в рамках яких здійснюємо обмін викладачами, дослідниками та студентами з-за кордону, але й про те, що нині можемо стати свідками перших відчутних результатів від укладених два роки тому угод про співпрацю з університетами-партнерами Угорщини, адже наші студенти, які здобували вищу освіту у рамках програми подвійних дипломів, одночасно отримали дипломи «магістра» і тут, у ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ, і в Мішкольцькому університеті. Не кажучи вже про те, що наш інститут – єдиний заклад вищої освіти у всій Україні, який отримав міжнародну інституційну акредитацію.
Прагнення інтегруватися в українську систему вищої освіти підтверджується не лише укладанням угод про співпрацю з десятками українських закладів вищої освіти, але й тим, що лише за минулий навчальний рік Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, тобто НАЗЯВО провело акредитацію восьми наших освітніх програм, які всі завершилися успішно.
Навчальний заклад, який претендує увійти до числа найкращих освітніх кластерів, окрім забезпечення можливості отримати якісну вищу освіту, повинен пропонувати й інші види освітніх послуг: від дитячого садка до середньої освіти та професійно-технічної підготовки, тобто забезпечити можливості для навчання упродовж всього життя людини. Удосконалення знань та впровадження інновацій мають підтримуватися науково-дослідними центрами, які діють на базі освітніх установ. Цей процес має відбуватися у партнерстві з роботодавцями та працівниками, враховуючи їхні інтереси та потреби, а також застосовуючи принципи програм подвійних дипломів.
ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ проявляє активну позицію і в цій сфері.
Наш заклад є засновником мережі закладів дошкільної та початкової освіти «Гімназія імені Каталін П. Франгепан», «Дитяча школа мистецтв угорського народу „Туліпана Танода”», благодійного фонду «Геніус», який зумів досягти визначних результатів в освіті талановитих дітей, Фахового коледжу, а також мережі загальноосвітніх закладів ПЗ «Закарпатський угорський ліцей з угорською мовою навчання», Центру професійно-технічної освіти імені Еде Егана та Навчально-консультаційного центру, який не лише пропонує різноманітні курси, але й проводить акредитовані мовні іспити відповідно до Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти. Все це означає, що берегівський інститут створив мережу освітніх закладів, де ми пропонуємо можливості навчання для мешканців Закарпаття будь-якої вікової категорії: від дітей дошкільного віку до студентів та навіть для дорослих. У цій структурі, яка на сьогодні охоплює майже всю територію Закарпаття, цього навчального року освіту отримували понад п’ять тисяч осіб.
Нинішні студенти університетів та інститутів можуть отримати всю необхідну інформацію з мережі Інтернет або з інших джерел, а авторитет передачі знань традиційними методами підірваний. Застарілі стереотипи мислення 19-го століття, методи 20-го століття та установи із застарілим обладнанням не здатні ефективно впоратися з викликами 21-го століття. Сучасна система вищої освіти повинна вміти знаходити спільну мову з поколінням Зет. Якщо у сфері вищої освіти не будуть впроваджуватися інновації, то університети та інститути, які надають освітні послуги сьогодні, невдовзі втратять свою цінність у світі комп’ютерних та мережевих технологій, розвиток якого набирає обертів. Але ми намагаємося йти в ногу з часом. За останні три роки 23 наші викладачі здобули наукові ступені, а 37 отримали вчені звання «доцент» або «професор» від Міністерства освіти і науки України. Це означає, що 68% викладацького складу нашого інституту мають наукові ступені, а 41% викладачів – вчені звання.
Ми також прагнемо розвиватися у сфері діджиталізації. Розроблена нами система управління навчальним процесом «IRIS» не лише полегшує нам роботу зі складанням розкладу, допомагає стежити за успішністю студентів та навчальним навантаженням викладачів, але й є сучасною інформаційною системою управління навчальним процесом.
Наші результати принесли нам визнання у національних та міжнародних університетських рейтингах. У Консолідованому рейтингу закладів вищої освіти України 2023 року ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ посів 211 місце у 2023 році, тоді як у 2022 році наш заклад знаходився на 21 позицію нижче.
У рейтингу «ТОП-200 Україна 2024» також вдалося покращити наші позиції: інститут цього року опинився на 155 місці, що у порівнянні з показниками 2023 року свідчить про те, що заклад зумів піднятися на 30 сходинок вище.
У рейтингу закладів вищої освіти України за показниками міжнародної наукометричної бази даних «Scopus» наш заклад у 2024 році вперше увійшов у топ-200 закладів з 257 публікаціями у «Scopus», посівши 129 місце у рейтингу.
У рейтингу «Webometrics», до складу якого входять понад 31 000 вищих навчальних закладів з усього світу, у 2023 році ми піднялися більш ніж на 1 700 позицій вище порівняно з 2022 роком. З-поміж приблизно 7 000 європейських університетів та інститутів ми опинилися в середині рейтингу, піднявшись на 385 позицій вгору: з 3 452 місця, зайнятого у 2022 році, ми перемістилися на 3 067 позицію в європейському рейтингу.
З наведених досягнень, об’єктивних показників та статистичних даних стає зрозуміло, що Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці ІІ у професійному плані має всі шанси здобути статус університету. Чи хочемо ми зробити цей крок – залежить виключно від нас самих.
Я не народився ректором, я за професією – викладач і дослідник у сфері суспільних наук. Я належу до групи дослідників, які добре знаються на цифрах, відсотках, тенденціях, кластерах і статистичних. Але хороший науковець у сфері соціальних наук також наділений здатністю аналізувати людей, які обробляють усі ці дані, їхню поведінку. Забувши на хвильку про свої обов’язки, як ректора, дозвольте мені сказати кілька слів про місце і роль ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ у суспільному житті.
Перша в історії нашого навчального закладу церемонія вручення дипломів відбулася 20 червня 2001 року. Згідно із записом у нашому журналі реєстрації обліку виданих дипломів про вищу освіту, перший диплом нашого навчального закладу, історичний перший диплом, отримала Діана Абрань, яка здобула кваліфікацію «вчитель молодших класів». Діана працює вчителем у Чомському ліцеї вже понад два десятиліття.
500-й диплом у 2008 році отримала студентка спеціальності «Дошкільна освіта» Рената Гече. Відвідувачі минулорічної виставки продукції випускників, організованої інститутом, могли познайомитися з нею і поласувати імбирними пряниками, які вона приготувала спеціально для цієї події.
Тисячний диплом, виданий ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ, отримала Оршоля Олас, яка у 2009 році успішно завершила навчання за спеціальністю «Географія». Нині більшість членів громади інституту знають її як Оршолю Нодь, оскільки вона є нашою колегою: після здобуття ступеня доктора філософії вона працює викладачем на кафедрі географії та туризму ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ, а її чоловік Іштван Нодь також підсилює викладацький склад навчального закладу.
Станом на сьогодні загалом вручили 3830 дипломів про здобуття вищої освіти 2473 особам. Нині ми знову наблизилися до круглої цифри в кількості виданих дипломів. 4000-й диплом в історії нашого інституту сьогодні отримала студентка спеціальності «Географія» Пірішчак Оршоля. А дві тисячі п’ятсотим випускником нашого коледжу, згідно з реєстром виданих дипломів, стала студентка спеціальності «Туризм» Кінчев Анна Бергхауер, батьки якої познайомилися тут, у стінах інституту, обидвоє закінчили навчання у 2003 році, а після захисту докторської дисертації в Угорщині повернулися на батьківщину і нині обіймають посади доцентів у ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ.
Приклад подружжя Бергхауерів – не поодинокий. Згідно з записами нашої керівниці відділу сприяння та моніторингу працевлаштування випускників Жужанни Буди, близько 200 молодих людей знайшли свою другу половинку тут, у ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ, а це означає, що наші колишні студенти вже уклали понад сотню шлюбів. Знайшли своїх супутників життя тут і троє наших проректорів – Адальберт Рац, Дюла Фодор та Іван Чизмар. Або ж, якщо подивитися з іншої точки зору, Катерина Химинець зустріла своє кохання Бейція, Геогріна Товт – Дюлу, а Наталія Вароді – Йончія саме тут, у нашому закладі.
Про соціальну інтегрованість ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ свідчить той факт, що діти багатьох наших колишніх випускників продовжують навчання у нас. Я вже згадував Кінчев Анни Бергхауер. Також у нашому закладі навчаються дорослі сини наших проректорів – Мілан і Томаш. Ми також дізналися, що дочка однієї з наших колишніх студенток, яка у 2002 році отримала диплом за спеціальністю «англійська мова та географія», за кілька днів отримає ступінь магістра з бухгалтерського обліку та аудиту. Та серед нинішніх здобувачів вищої освіти є студент другого курсу, син якого теж навчається тут на другому курсі, але на іншій спеціальності: два покоління навчаються в ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ разом. До речі, якщо мова вже зайшла про покоління: діти кількох наших колег відвідують наш Берегівський заклад дошкільної освіти, який є структурним підрозділом «Гімназія імені Каталін П. Франгепан», а також є кілька наших колишніх випускників, які є працівниками цього закладу і щодня ходять туди зі своїми дітьми разом: мами – на роботу, а діти – гратися, вчитися та розвиватися.
Поміж тим, варто зазначити, що у поточному навчальному році загалом 627 вихователів дитячих садків, вчителів початкових та старших класів, які закінчили наш інститут, працюють у різних освітніх закладах Закарпаття.
За статистичними даними, цифрами і показниками стоять люди, обличчя і долі. Все те, що пролунало тут, – результат роботи чималої кількості людей. Я хочу висловити подяку своїм колегам за їхній внесок у наш успіх, а студентам – за те, що вони обрали нас.
Шановні випускники!
Успіхи та досягнення, про які ми вже говорили, в значній мірі досягнуті завдяки людям, які колись сиділи на тому ж місці, що й ви зараз, і чекали, коли ж отримають свою заслужену нагороду – свій диплом. Але не все одно яким шляхом Ви підете по життю після отримання диплома. Сьогодні може здатися, що за роки навчання вам довелося вивчити багато зайвого і нецікавого, але, як одного разу зауважив співзасновник компанії «Apple» і один з найбагатших людей світу Стів Джобс: «Ви не можете з’єднати крапки над «і», заглядаючи в майбутнє, Ви можете побачити взаємозв’язки лише згодом, оглянувшись у минуле». Тобто цим міліардер хотів сказати, що те, що сьогодні здається непотрібним, одного дня може стати в нагоді. А поки Ви шукаєте своє місце в житті й відповіді на те, як може стати в нагоді все те, що Ви вивчили до іспитів і забули на ранок, я бажаю Вам успіхів у досягненні Ваших цілей.
Свою довгу промову я хочу закінчити латинською цитатою:
„Nulla salusbello; pacem te poscimusomnes.” (Vergilius: Aeneis 11:362)
Якщо хочете дізнатися, що вона означає українською мовою, Ви можете знайти її в «Енеїді» Вергілія, в катрені XI, рядок 362.
Дякую за увагу та терпіння.
м. Берегове, 28 червня 2024 року
Черничко С. С.