Концепція забезпечення якості освіти — Все, що потрібно про неї знати
Керівництво та всі співробітники Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ під час виконання своїх посадових обов’язків мають дотримуватися принципів, які базуються на якісному викладання, організації якісного навчально-виховного процесу та наукових досліджень, а також на якісному наданню послуг студентам. Для досягнення цих цілей у сфері якості ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ розробив та затвердив Концепцію забезпечення якості вищої освіти, яка є директивним (приписним, нормативним) основоположним документом у сфері управління якістю навчального процесу в ЗУІ ім. Ференца Ракоці ІІ.
Про те, що власне називають Концепцією забезпечення якості вищої освіти, про її роль та прописані в ній основні завдання, дізнавалися в голови Ради із забезпечення якості вищої освіти ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ Імре Сакал.
— Концепція забезпечення якості вищої освіти — що це за документ?
— Концепція забезпечення якості вищої освіти — це, мабуть, один із чи не найважливіших документів нашого закладу. Назва дещо неоднозначна, адже кожна людина, швидше за все, термін «якість» інтерпретує по-своєму. У ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ, як і в системі вищій освіті загалом, під поняттям «якість» мається на увазі система критеріїв, визначена нашою аудиторія, науковою спільнотою, студентами та установами, які здійснюють контроль діяльності закладу, а також те, які цілі ми ставимо перед собою і наскільки добре ми відповідаємо цим очікуванням і цілям. Саме так трактуємо поняття «якість». Чим більше ми можемо відповідати цим очікуванням і цілям, тим вища якість нашої роботи, чим менше цілей можемо досягти, тим нижча якість нашої роботи. Концепція забезпечення якості вищої освіти, власне, визначає заходи, які наш навчальний заклад вживає, аби максимально ефективно виконувати поставлені завдання та виправдати очікування. Отже, основна мета цього документа — надати детальний опис системи, яка використовується для забезпечення цієї якості. У ній викладені основні цілі, які ми ставимо перед собою, а також заходи, які ми вживаємо для визначення очікуваних від нас результатів і моніторингу динаміки змін таких очікувань. Крім того, документ детально визначає учасників цієї системи та їхні функції в процесі забезпечення її ефективного функціонування.
— Для ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ Концепція стала новизною. Що спонукало керівництво закладу укласти такий документ?
— Так, це і справді щось нове, але варто зауважити, що значна частина тексту Концепції вже існувала й раніше. Наша Концепція в основному складається з двох великих частин. Перша — це опис системи управління якістю, або системи забезпечення якості, про яку я згадував раніше. Друга частина містить різні положення, які врегульовують процес організації навчання в ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ. Потреба в уніфікації цих двох частин у єдиний документ, власне, виникла через те, що восени 2021 року наш заклад вищої освіти проходив процедуру міжнародної інституційної акредитації, яку проводила акредитаційна комісія Угорського комітету акредитації вищої освіти (далі — УКАВО). На нашу радість, ми її успішно пройшли. Однією з рекомендацій, наданих експертами в рамках процедури акредитації, стала пропозиція підготувати документ, у якій, з одного боку, були б сформульовані наші власні цілі щодо управління якістю, а з іншого — принципи функціонування нашої системи та яка дала б змогу максимально стисло й доступно уніфікувати та структурувати всі ці положення в єдиний документ, аби кожен, хто бажає ознайомитися з роботою закладу або бере участь в управлінні ним, міг легко зорієнтуватися в питаннях, пов’язаних із забезпеченням якості вищої освіти.
— Де можна ознайомитися з текстом цієї Концепції та хто повинен нею послуговуватись?
— Цей документ можна знайти на офіційному сайті ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ, він доступний двома мовами. Концепція орієнтована насамперед на інститутську спільноту, викладачів, непедагогічний персонал, студентів, а також практично на всіх, хто хоче дізнатися більше про діяльність навчального закладу та про вжиті заходи, спрямовані на підвищення та забезпечення максимальної якості освітнього процесу в ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ.
— Які саме положення чи що саме міститься в Концепції забезпечення якості вищої освіти?
— У Концепції забезпечення якості вищої освіти сформульовані стратегічні цілі, які ставить перед собою наш заклад у сфері забезпечення якості, тобто уніфікує політику, якою ми керуємося задля забезпечення якості, а також розтлумачує саме поняття «якість» та визначає завдання, які ми ставимо перед собою. Крім того, документ визначає учасників навчально процесу, які беруть участь в управлінні якістю, завдання, покладені на кожного з них, а також описує механізм проведення моніторингу ефективності роботи системи управління якістю. Концепція також описує процеси, які ми намагаємося використовувати задля того, аби краще розуміти, де ми помилися і як це виправити, а також контролювати динаміку змін вимог, що висуваються в процесі моніторингу та оцінки нашої діяльності. Наостанок варто зазначити, що документ містить усі ті положення, які є важливими задля повноцінної та якісної організації навчально-виховного процесу в нашому закладі.
— Зорієнтуватися в розділах Концепції доволі просто.
— Так, користуватися Концепцією дуже легко. На мою думку, найпростіший спосіб роботи із цим документом для працівника закладу чи студента — це знайти частину, яка описує його статусу і функції, які він виконує в нашій системі управління якістю на сьогодні. А у випадку, коли людина хоче дізнатися, якими правилами керується наш заклад в процесі діяльності, або шукає конкретний випадок і хоче дізнатися, як саме описують його Положення ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ та які шляхи вирішення тої чи іншої проблеми пропонуються в ньому, то може скористатися функцією вільного текстового пошуку, який дає змогу відносно швидко знайти необхідну інформацію, увівши те чи інше ключове слово. Наприклад, у такий спосіб студент може знайти детальний опис дій, необхідний для подачі заяви на перезарахування кредитів, або дізнатися кваліфікаційні вимоги до викладача.
— Які подальші завдання, цілі заклад ставить перед собою?
— Очевидно, як я вже згадував раніше, система управління якістю не є сталою одиницею в тому сенсі, що вона постійно зазнає якихось змін. Основна мета цієї системи полягає саме в моніторингу наших дій, що дає зрозуміти, що саме робимо не так, що варто змінити в тих чи інших діях, як змінюються вимоги до нас. Достатньо тільки-но згадати, що на засіданнях Вченої ради, які відбуваються щомісяця, ми практично щоразу вносимо якісь зміни в положення, щось додаємо, затверджуємо нові регламенти, тож Концепція забезпечення якості вищої освіти є документом, який постійно доповнюється, змінюється.
Аніта Курмай
-
Ця стаття також доступна наступними мовами
- Magyar