Наш рік: Підбиваємо події року із заступницею завідувача кафедри педагогіки, психології, початкової, дошкільної освіти та управління закладом освіти Євою Гуттерер
2023 рік для Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ, його структурних підрозділів та для системи угорськомовної освіти Закарпаття загалом виявився непростим через воєнні дії в країні, але водночас і вдалим. Цього разу події року, що минає, підбиваємо із заступницею завідувача кафедри педагогіки, психології, початкової, дошкільної освіти та управління закладом освіти Євою Гуттерер.
– Як минув рік на кафедрі?
– Станом на 2023 рік на кафедрі педагогіки, психології, початкової, дошкільної освіти та управління закладом освіти на спеціальностях «Дошкільна освіта» та «Початкова освіта» за ОКР «Бакалавр» та спеціальності «Управління закладом освіти» магістратури навчається 322 студенти. Ці показники зумовлені, зокрема, цьогорічній вдалій вступній кампанії, під час якої на навчання зараховано 132 студенти. 2023 рік розпочався в складних умовах війни, життя кожного з нас та роботу кафедри ускладнювала систематичні перебої з електропостачанням, а також несподівана позапланова перевірка. Попри це, ми намагалися якомога краще виконувати взяті на себе обов’язки. Навесні ми організували міжнародну конференцію «Вплив кризових явищ на систему освіти та виклики в ній», яке зацікавило 208 учасників з 30 вищих навчальних закладів 6 країн світу. Викладачі кафедри, як члени журі, долучилися до роботи секції 36-ї Національної наукової студентської конференції «Методологія навчання та викладання – технологія знань», що відбулася у м. Сексард. Також навесні 4 наших викладачів відвідали Печський та Дебреценський університети в рамках реалізації програми мобільності «Erasmus+». Цього року наші колеги опублікували 10 статей у виданнях, що входять до наукометричних баз даних Scopus та Web of Science (WOS), та близько 50 статей у вітчизняних та зарубіжних рецензованих виданнях. 1 з наших викладачів отримав учене звання професора та 1 – доцента, 1 молодий викладач розпочав навчання в докторській школі.
Рік відзначився не лише науковою діяльністю, але й реалізацією низки професійних програм. Співробітники кафедри працювали над впровадженням Європейської моделі інтегрованої школи в загальноосвітніх навчальних закладах з угорською мовою навчання Закарпаття, реалізація якої запланована на 2021-2026 роки. Крім того, разом з колегами взяли участь в оцінюванні компетентностей, організованому в рамках програми, у розробці підручника «Історія батьківщини» для 5-го класу, а також прочитали курс лекцій на цю тему в рамках літньої педагогічної академії, організованої Закарпатським угорськомовним педагогічним товариством. На запрошення Педагогічного товариства цьогоріч ми знову взяли на себе зобов’язання підготувати завдання для конкурсу з правопису імені Караді та мовної олімпіади імені Дравоі. Впродовж року активно співпрацювали з благодійним фондом «ГЕНІУС». У рамках програми для талановитих дітей 4 наших вчителів взялися за розробку навчальних програм, а також за організацію творчого табору імені Марії Янкович, літніх спортивних таборів і конкурсів. Подібно до минулого року, і цьогоріч ми організували наші традиційні щорічні заходи, серед яких День психічного здоров’я, Дні професійної орієнтації «Я стану вихователем», підготовчі заходи до Великодня, День угорської народної казки, День народної гри та передріздвяні заходи. Студенти кафедри взяли участь як в академічних, так і в фахових програмах. Слухачі магістерської програми представили свої доповіді на конференції, яку організувала кафедра, а цього року вони долучилися до роботи Конференції молодих угорських дослідників Закарпаття. Студенти ОКР «Бакалавр» також беруть участь у програмі розвитку талантів Гуртожитку імені Ілони Зріні. 10 студентів за спеціальністю «Дошкільна освіта» та 10 студентів за спеціальністю «Початкова освіта» відвідали Інститут підготовки вихователів та вчителів початкових класів Університету імені Лоранда Етвеша у рамках стипендіальної програми «Маковець», а також взяли участь у Дні відкритих дверей кафедри імені Андраша Петьо Університету Земмельвейса.
Підсумовуючи 2023 рік, варто зазначити, що нам також вдалося отримати акредитацію нової магістерської програми «Управління освітніми закладами».
– Які прогнози на наступний рік?
–Передбачається, що подібно до 2023 року, 2024 рік також стане насиченим на події. Насамперед, ми плануємо продовжити розпочату роботу, аби зберегти досягнуті результати, а це вимагає постійного професійного розвитку та вдосконалення наших навичок і знань, здатності до адаптації до процесів, що постійно зазнають змін. У 2024 році ми також плануємо внести доповнення до наших навчальних програм, які дадуть змогу нам інтегрувати найкращі закордонні практики у навчальний процес, зробивши навчання максимально наближеним до потреб сьогодення та трансформувавши структуру системи проходження педагогічних практик. Окрім навчальних програм, у наших планах доповнити тематичні конспекти, методичні посібники та доступні в цифровому форматі навчальні матеріали. Також плануємо організовувати щорічні заходи, зокрема заходи, пов’язані зі знаковими днями та святами, які з погляду передачі культурної спадщини є ключовими. Ми намагаємося врахувати потреби, які вважаються недостатніми в нашій державній системі освіти та в нашому найближчому оточенні. Протягом багатьох років ми працювали над формуванням команди професіоналів, з якими ми можемо відкрити спеціальність «Фізичне виховання», необхідна для запуску спеціалізації документація в основному готова, і щойно будуть створені технічні умови, можна буде реалізовувати відкриття цієї спеціальності. Ми з нетерпінням чекаємо 2024 року, сподіваючись, що ситуація зміниться в позитивному ключі й нам вдасться реалізувати всі наші плани. Користуючись нагодою, хочу подякувати всім студента за те, що обрали наші спеціальності, а нашим спонсорам за їхню довіру. Бажаємо всім благословенного Адвенту та мирних різдвяних свят.
A. K.
-
Ця стаття також доступна наступними мовами:
- Magyar