Відкритий лист Міністру Освіти і Науки України та Директору Департаменту освіти і науки Закарпатської ОДА від Закарпатського угорськомовного педагогічного товариства
Відкритий лист
Міністру Освіти і Науки України
п. Гриневич Л. М.
та
Директору Департаменту освіти і науки Закарпатської ОДА
п. Сопкова Г. І.
Від імені освітян шкіл з угорською мовою навчання Закарпаття до Вас звертається керівництво Закарпатського угорськомовного педагогічного товариства. Нещодавно департамент освіти і науки Закарпатської облдержадміністрації розіслав керівникам навчальних закладів нашого регіону листа наступного змісту:
На виконання Плану роботи департаменту освіти і науки облдержадміністрації на 2017 рік, з метою підготовки питання на колегію у першому кварталі 2017 року „Про надання якісних освітніх послуг у закладах з навчанням мовами національних меншин” управління освіти просить до 28 січня 2017 року надати інформацію (електронну версію та на паперових носіях ) у розрізі навчальних закладів з мовами навчання національних меншин про рівень володіння державною мовою педагогічних працівників.
Окремі пункти цього листа викликали в нас обурення та глибоке занепокоєння. До того ж це відбувається тоді, коли проходить бурхливе обговорення положень законопроектів про державну мову, які викликають нерозуміння та сум серед корінного угорськомовного населення краю. Педагоги національних шкіл мають подати поіменну інформацію про рівень володіння та користування державною мовою. Збір такої інформації є принизливим.
Ми вважаємо за необхідне зазначити наступне:
– Рівень та якість освітніх послуг у закладах з навчанням мовами національних меншин залежить від рівня теоретичної та методичної компетенції знань педагогів з тих дисциплін, які викладаються мовою навчання школи, тобто в угорськомовних школах – угорською мовою (крім української мови та іноземних мов), тому, по-перше, треба перевіряти ці компетенції, а також володіння педагогів мовою навчання. По-друге, рівень знань учнів залежить і від того, як обладнані кабінети, в яких умовах навчаються школярі, яким чином забезпечена школа сучасними методичними засобами, у тому числі підручниками. Наприклад, станом на початок 2016/2017 навчального року угорськомовні школи Закарпаття були забезпечені підручниками всього лише на 60%. По-третє, якість знань залежить від контингенту учнів, тому при перевірці і оцінюванні якісних знань треба врахувати і соціальне середовище навколо закладу (сільська школа, міська школа, ліцеї та гімназії і т. д.).
- Згідно із законодавством до всіх шкіл мають право приймати на роботу вчителів з дипломами України, легітимність яких на підставі рішень атестаційних комісій відповідних рівнів гарантується державою та відповідними органами. Тому нам незрозуміла потреба в інформації, яку вимагає наведений вище лист, а також те, які законодавчі акти є правовим підґрунтям даного опитування. Про знання і володіння державною мовою кожний роботодавець може переконатися з додатків до диплома. У всіх вищих навчальних закладах згідно з нормативами викладаються дисципліни «українська мова» та «ділова українська мова», з яких всі студенти складають іспит. При вступі до вищих навчальних закладів на всі спеціальності володіння абітурієнтів українською мовою перевіряється централізованими державними органами у формі зовнішнього незалежного тестування. Тести з української мови та літератури складаються на базі навчальних програм шкіл з українською мовою навчання, в яких навчаються діти, рідна мова яких українська і які всі предмети вивчають рідною мовою. Натомість випускники національних шкіл не мають можливості складати ЗНО з мови навчання, яка для них є рідною, що, на нашу думку, є дискримінаційним підходом. Якщо випускники шкіл з навчанням мовами національних меншин не досягнуть певного рівня знань, який визначає держава з української мови і літератури (повторимося, що тести складаються на основі програми для українськомовних шкіл, для випускників яких ця мова є рідною), вони втрачають можливість вступити до вищих навчальних закладів на будь-яку спеціальність, у тому числі на угорську філологію, дошкільне виховання, початкове навчання тощо. Таким чином, держава принаймні двічі перевіряє рівень володіння українською мовою в студентів всіх ВНЗ України незалежно від форми власності закладу. Опитування, яке вимагається листом, означає, що одні державні органи ставлять під сумнів роботу інших державних органів. Такі вимоги надання інформації навіюють страх та боязнь на педагогів, адже будь-які дані, що збираються груповим методом на основі власної заяви респондентів, можуть трактуватися повністю суб’єктивно, а понад усе їх тлумачення цілком залежить від цілей опитувальника, що створює можливість зловживання даними. Крім цього, особисте бачення про рівень володіння будь-якою мовою не може бути достовірною підставою для порівняння знань, і на це не має право ні начальник районного управління освіти, ні директор чи його заступник, а тільки ті інституції, які володіють певним ліцензованим методичним апаратом, а також мають на це повноваження.
- оцінювати роботу навчальних закладів на основі рівня володіння державною мовою педагогами є повністю непрофесійним, безглуздим та антидемократичним. Викладання державної мови є завданням відповідних фахівців, які володіють державною мовою, інакше вони не отримали б диплом і не мали б можливості працювати у навчальних закладах. Оцінювання роботи навчальних закладів на основі одного показника – володіння державною мовою вчителями та учнями – нагадує найтемніші часи царського та радянського періодів, які пережила та з якими боролася й українська нація.
- наше педагогічне товариство неодноразово наголошувало на нагальній потребі реформувати викладання та оцінювання знань учнів національних шкіл з української мови та літератури. Але для цього потрібно до викладання української мови й літератури у школах з навчанням мовами національних меншин застосовувати методичний, а не політичний підхід. Треба усвідомити той факт, що українська мова для національних меншин не рідна, а друга мова, і тому необхідно скласти програми згідно з методиками вивчення другої мови, а також забезпечити викладання предмету згідно з цими методиками, перевіряти володіння за міжнародними нормами перевірки знань другої мови.
- оцінювання результативності навчальних закладів, рівня їх учнів на основі тільки певної компетентності вчителя чи учня є, з педагогічної точки зору, цілком антидемократичним, негуманним, педагогічно безглуздим, і нема ніяких, тим паче наукових підстав стверджувати, що національні школи неспроможні навчати учнів на відповідному рівні.
- угорці Закарпаття, поруч з іншими національностями, є корінним населенням краю, і забезпечити знаннями учнів ефективно можна тільки рідною мовою – це безперечний, науково підтверджений факт педагогіки, а також гарантована Конституцією України та міжнародними договорами й актами, до яких приєдналася і які підписала Україна, норма.
Ми висловлюємо надію на те, що МОН України зробить усе задля забезпечення нормального та врівноваженого функціювання всіх навчальних закладів та перешкодить утискам національних шкіл. Ми впевнені, шо тільки мирна та професійна співпраця з освітянами є єдиним шляхом у вирішенні нагальних проблем освіти, що відповідає європейським нормам регулювання освітнього процесу.
Голова Закарпатського угорськомовного
педагогічного товариства І.І. Орос
Тут Ви зможете ввести свої зауваження та пропозиції щодо освітніх програм.
Ваш коментар буде оприлюднено після його перегляду адміністратором сайту протягом 3 (трьох) робочих днів. Дякуємо за розуміння!
Зауваження та пропозиції до освітніх програм (65):
Гал Н.А.
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2020.01.15.
Пропонуємо з наступного року в ОП “Початкова освіта” включити у навчання дисциплину “Професійна англійська мова”.
Михайлович Кристина
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2020.05.05.
На мою думку, дисциплини «Професійна англійська мова» та «Математичні методи у педагогічних і психологічних дослідженнях» не найважливіші в підготовці магістрів. Пропоную збільшити кількість годин з «Технології навчання освітньоі галузі Соціальна і здоровязбережувальна освіта» та «Інтегроване тематично-проектне навчання в початковій школі», оскільки ці дисципліни дають кращу професійну підготовку.
Ердивш Евеліна
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2020.05.15.
Практичний курс англійської мови – is a subject which we studied during the bachelor’s course, so now we need something more complex, e.g. Практика усного і писемного мовлення (англійська мова) for several semesters or even more should be obligatory.
With a specialization in philology, it would be good if we could study philological research methodology in a larger number of lectures. e.g. Організація та методологія філологічних наукових досліджень.
Молнар Ніколетта
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2020.05.21.
На мою думку, вибіркова дисципліна Новітні технології викладання рідної мови у початковій школі, дуже корисно. Часто працюємо в малих групах, виконуємо багато проєктів. Практичні завдання допомагають нам підготуватися до майбутньої педагогічної діяльності. Можливо, було б доцільним, якщо б ця дисциплина стала обов’язковою.
Мотринець Евеліна
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2020.06.04.
It’s unfortunate that we’ve never had a (translation or any other kind of) practice in a country where English is the native language. Even a few weeks in an English speaking environment would be beneficial as it would give the students a lot of first-hand experience.
Качур Аннамаріа
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2020.06.04.
The Інформаційні освітні технології у навчанні іноземної мови subject is very useful, but we already know so much about technology. In my opinion, it should be an optional subject. Like this, those who want to further develop their knowledge regarding this topic could have the opportunity to do so. Other students could take a subject that suits their own interests.
Мотринець Евеліна
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2020.06.09.
Acquiring a second foreign language (apart from English) is of great importance. Therefore including more German lessons in the curriculum would be helpful.
Викрикач Христина
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2020.06.12.
Мій вибір зупинився на цьому інституті абсолютно випадково. Коли я ознайомилась із інформацією на сайті, зрозуміла що є можливість поступити на бюджет, можливість поїхати на обмін закордон, зрозуміла, що це саме те, що шукаю. Викладачі – професіонали своєї справи, котрі мають доцента, а деякі кандидата наук, і це не може не радувати, так як розумію, що мене будуть навчати досвідченні спеціалісти своєї справи. Також гуртожиток в декількох хвилинах, це також великий плюс.
Неодмінно раджу інститут і безмежно рада, що я ношу звання студентки саме цього вищого навчального закладу.
Вараді Крістіян
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2020.07.18.
In my opinion, academic disciplines like Educational Management (Менеджмент освіти) should not be included in the curriculum of an English philologist. The content of this discipline could be covered by other subjects, such as Pedagogy of Higher Education (Педагогіка вищої освіти).
Вараді Крістіян
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2020.07.18.
As we are studying English language and literature at a Master of Arts level, some subjects should be compulsory in order to be able to acquire more professional knowledge in our specific field of study. For example, the discipline of Interpretation of Literary Texts (Інтерпретація художнього тексту) must be taught as a compulsory subject, not as an optional one.
Ковач Габор
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2020.08.01.
In my opinion, Educational Management (Менеджмент освіти) and Informational Technologies (Інформаційні освітні технології у навчанні іноземної мови) should not be compulsory subjects, their place should be taken by subjects that are directly connected to the English language and literature.
Машталер Бріґітта
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2020.08.02.
На мою думку для успішнішого засвоєння навчального матеріалу окрім практики в Україні,студентам було б корисно пройти ідентичну практику за кордоном .
Ковач Габор
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2020.08.03.
Subjects Педагогіка вищої школи and Психологія вищої школи would be more effective if they were tought as one subject, since they are unquestionably close to each other in their contents.
Митро Лівія Етелка Стефанівна
Випускник ЗУІ
2020.08.07.
Я рада, що акредитація пройшла успішно і я отримала диплом магістра. Давно існує потреба у вищому навчальному закладі, де можна навчатися і на угорській мові. Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці ІІ готує висококваліфікованих спеціалістів-педагогів для шкіл з угорською мовою навчання. Із власного досвіду можу зазначити, що велика увага приділяється підготовці майбутніх педагогів. Під час навчання я ознайомилася з різними видами проектної роботи з учнями, такими як: тренінг, case-study, STEM, кооперативним методом навчання. Особливо корисним для мене став курс: Новітні технології викладання рідної мови у початковій школі.
Тор Емеше Степанівна
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2020.09.22.
Навчання в магістратурі вважаю відмінним. Знатні викладачі, майстри своєї справи. Особливо подобається практико-орієнтовний підхід до навчання. Окрім педагогічних дисциплін, особливо важливою вважаю спеціалізацію з психології, яка допоможе нам ефективніше працювати з учнями.
Вамошій К.Й.
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2020.09.24.
Навчальна дисципліна “Нові інформаційні технології навчання та викладання” є дуже корисною та актуальною. Багато цікавого може дізнатися студент про ті інформаційні платформи якими користується щодня, а також чимало нюансів щодо їх використання/ застосування у максимально ефективній формі.
Фюзешерій Бернадетт
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2020.09.25.
Навчаючись в цьому закладі, я удосконалюю свої професійні знання, які я відразу можу використовувати на практиці, оскільки працюю вчителем початкових класів. Крім цього, є можливість на дослідницьку діяльність, основи якого отримала під час вивчення предмета Методологія і методика педагогічних досліджень.
Фролова Крістіна
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2020.09.30.
Як практикуючий вчитель початкових класів, можу сказати, що дисципліна “Інтегроване тематично-проектне навчання в початковій школі” виявилась дуже актуальною. Адже проектне навчання широко використовується в сучасній початковій школі за концепцією НУШ. Також корисною на сьогоднішній день є дисципліна “Нові інформатичні технології”, завдяки якій ми навчилися працювати дистанційно та засвоїли нові методики викладання.
Адам Є. А.
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2020.11.19.
Пропонуємо з наступного навчального року заввести дисциплину “Вивчення психологічних розладів”. Це дає студентам велику допомогу у практиці. майбутньому
Неймет Ілдіко
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2020.11.25.
Як практикуючий вчитель початкових класів на мою думку навчальна дисципліна “Вивчення псохологічних розладів” було б дуже корисно в шкільній роботі.
Молнар О.
Випускник ЗУІ
2021.03.10.
Давно існувала потреба у закладі вищої освіти, де можна навчатися і на угорській мові. Була рада, що знайшла такий заклад, як Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці ІІ, який готує висококваліфікованих спеціалістів-педагогів для шкіл з угорською мовою навчання. Із власного досвіду можу зазначити, що велика увага приділяється підготовці майбутніх вчителів математики та інформатики, професіоналів своєї галузі. Під час навчання я ознайомилася із сучасними методами навчання. Особливо корисним для мене став курс Методика навчання математики, на якому навчилась використовувати кейс-технології навчання математики.
Вамошій К.
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2021.04.13.
Загалом освітній процес мене задовільняє, але хотілося б внести дисципліну Технології навчання освітньої галузі Соціальна і здоров’язбережувальна освіта» до переліку обов’язкових та збільшити кількість годин.
Болдіжар Р.
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2021.05.10.
Вважаю доречним перенести ці дисципліни до переліку обов’язкових «Інклюзивна освіта», тому що вони є важливим аспектом для подальшої роботі з дітьми.
Тор Е.
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2021.05.26.
На сьогодні дисципліна «Новітні технології викладання мовно-літературної галузі в початковій школі» є невідємною частиною роботи вчителя початкових класів, через це я вважаю, що потрібно збільшити кількість годин для кращого вивчення матеріалу.
Мозговой І.
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2021.09.09.
Пропонуємо з наступного року в освітню програму “Середня освіта (Математика)” включити у навчання дисципліну “Англійська мова за професійним спрямуванням”.
Вараді Крістіян
Випускник ЗУІ
2021.09.13.
I graduated from the Ferenc Rákóczi II Transcarpathian Hungarian College of Higher Education in June. It is safe to say that I was able to use my diploma in various ways, including the translation of theatrical plays and the teaching of English on a language course. Most of the academic subjects we learned were very useful for our professional development, but I think that too much emphasis was put on the teaching of British and American literature. Subjects like Practical English and the Theory and Practice of Translation provided us with the necessary practical and theoretical knowledge to use the English language on an advanced level. Moreover, it could have been helpful for our future carreer to visit companies or organisations where we could actually start working as translators or interpreters after graduation.
Ковач Габор
Випускник ЗУІ
2021.09.28.
As a graduate in English language and literature at a Master of Arts level, I can say that the education I received is invaluable when it comes to language use in everyday life or in the workplace as a translator. However, the theoretical area of translation is only one side of the coin, practical translation should also be taught at a higher level. Unfortunately, because of the vis maior situation that we had to face because of the COVID-19 in 2020, the opportunities for practical translation were limited, however, I hope that the future generation of students will have ample opportunities to hone their skills not only in the theoretical, but also the practical side of English language use.
Качур Аннамаріа
Випускник ЗУІ
2021.10.12.
As a student of the Ferenc Rakoczi II Transcarpathian Hungarian College of Higher Education, I was among the first few that participated in a two-year master’s training program which mainly focused on translation theory and practice and received a master’s degree. The experience that I gained during my studies at the college proved to be of great use in my upcoming career path. I am working as a high school teacher, however, I am also conducting research that deals with the problems of translation in Transcarpathian summer camps, these camps being visited or organized by foreign sponsors, having to implement translators in order to manage and instruct the pupils attending these camps.
The education in translation theory and practice opened my eye up for the keen details of translation, and the layers that it comes with, not only speaking in the barebones grammatical manner of translation, but going deeper to sociolinguistic and psycholinguistic levels. This knowledge came in useful when researching translation, for the reason that I could understand the process a translator has to go through in order to put down a target text that is natural to the receiver.
The education I have received in the Ferenc Rakoczi II Transcarpathian Hungarian College of Higher Education not only proved to be more than adequate in my career as a teacher and a researcher, but opened up opportunities to profit the experience I have obtained, here in Ukraine.
Туряниця К.С.
Роботодавець - ТОВ “Кілікія-Ужгород”, Бухгалтер
2021.11.10.
Особливістю нашого регіону є наявність багатьох підприємств, які працюють на міжнародних ринках. Отримання знань з міжнародного обліку та оподаткування та диплому із даного фаху суттєво підвищать можливості по працевлаштуванню випускників.
Biró Avanda Kinga
Випускник ЗУІ
2022.02.01.
Saját tapasztalataim alapján tennék javaslatot. A 4. évfolyam 2. félévében a 10 hetes szorgalmi időszak után következő héten már be kell nyújtanunk a szakdolgozatunkat az Unicheck-ellenőrzésre, amely így számunkra lerövidíti a szakmai munkát. Véleményem szerint a magiszteri képzésben a magiszteri munka megírására alkalmazott 2 éves időtartamot be kellene vezetni a BA-szinten is a szakdolgozatok írásánál.
Талпа Ерік
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2022.03.15.
Переглядаючи перелік предметів на освітній програмі магістра, розумію, що мені є куди рости у професійній сфері. Предмети складені з орієнтацією на міжнародний облік та оподаткування, а також використання даних бухгалтерського обліку в процесі управління. Планую поступати на магістерську програму після отримання диплому бакалавра.
Ганусин Андріана
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2022.04.23.
Я дуже щаслива, що є можливість навчання в магістратурі зі спеціальності «Облік і оподаткування» саме в ЗУІ. Під час отримання диплому бакалавра, відкрила для себе та полюбила професію бухгалтера. Переконана, що в магістратурі здобуду нові знання та практичні навички, розширю кругозір в професійній сфері.
Хміль Анатолій
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2022.12.10.
Добрий день! Освітня програма “Міжнародний облік і оподаткування” є надзвичайно актуальною. Вона логічно побудована та містить перелік цікавих фахових дисциплін, які є дійсно корисними для практичної роботи майбутніх бізнес-фахівців, враховуючи сучасні умови динамічного розвитку суб’єктів господарювання. Я впевнений, що випускники цієї освітньої програми будуть успішними й висококваліфікованими працівниками сфери обліку і оподаткування та відіграють важливу роль у її розвитку та удосконаленні на національному й міжнародному рівнях. Я навчаюсь на цій освітньо-професійній програмі за спеціальністю «Облік і оподаткування». Хочу відмітити якісно налагоджену співпрацю кафедри з роботодавцями, інформативні гостьові лекції, семінари, які забезпечуть практикоорієнтованість нашого навчання. Вважаю, що професійний підхід до викладання науково-педагогічного персоналу кафедри обліку і аудиту ЗУІ, високий рівень організації та методичного супроводу освітнього процесу, надасть мені можливість стати затребуваним і конкурентоспроможним управлінцем на сучасному ринку праці.
Здобувач-магістрант
Біловар Ю.Ю
Роботодавець - Ужгородське відділення АТ "СЕНС Банк", Провідний менеджер з продажу корпоративного бізнесу
2022.12.22.
Пропоную звернути увагу на фінансовий моніторинг та давати знання студентам щодо особливостей фінансового моніторингу бухгалтерських послуг.
Вірліч Шандор
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2023.01.09.
1) освітня програма магістрів добре поєднана з бакалаврською програмою і якість не викликає сумнівів
2) освітня програма структурована вдало, включає достатній перелік актуальних для даного напряму і рівня предметів, викладачі відповідально ставляться до освітнього процесу. Рахую, що рішення про відкриття магістратури у даному навчальному закладі було вірним.
Владимирова Т.І.
Роботодавець - ПП "Астра Діа", Головний бухгалтер
2023.01.15.
Добрий день, хочу відзначити якісну побудову освітньої програми, яка включає такі цікаві дисципліни як: облік і оподаткування в управлінні підприємством, податкове консультування, облік і оподаткування міжнародних операцій, бізнес-аналіз, цифрові технології в обліку і оподаткуванні. Від наповнення та структури побудови освітньої програми залишаються тільки позитивні враження. Пропоную підсилювати викладання дисциплін, які включені в освітню програму, практичними ситуаційними завданнями. Успіхів!
Дулов Василь Васильович
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2023.01.27.
Пропоную на ОПП “УЗО” розділити освітний компонент “менеджмент освіти” що має вісім кредитів, на два освітні компоненти “управління закладом освіти”, та “менеджмент освіти” – по чотири кредити.
Дулов Василь
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2023.03.01.
Пропоную на ОПП “УЗО” розділити освітний компонент “менеджмент освіти” що має вісім кредитів, на два освітні компоненти “управління закладом освіти”, та “менеджмент освіти” – по чотири кредити.
Рацин К.К.
Роботодавець - ТОВ "ТЕК Західтранссервіс", Головний бухгалтер
2023.03.01.
Доцільно ознайомлювати студентів із діючими нормами законодавства щодо валютних обмежень, специфіки імпортних операцій (зокрема, стосовно критичного імпорту), порядку ввезення гуманітарної допомоги тощо, що забезпечить формування розуміння у студентів особливостей обліку та оподаткування зовнішньоекономічних операцій.
Білик Жанна Іванівна, канд. біол. наук
ЗВО або науково-дослідна установа - Національний Центр "Мала Академія Наук України", Старший науковий співробітник
2023.03.02.
Після ознайомлення з освітньо-професійною програмою “Біологія” для підготовки здобувачів вищої освіти на другому (магістерському) рівні, вважаю за необхідне зазначити:
1. Програма складена відповідно до сучасних досягнень біології як науки, що відображено у змісті дисциплін, які пропонуються студентам для вивчення, наприклад “Адаптогенез у біологічних системах”, “Популяційна генетика”, “Загальні питання біотехнології та генетичної інженерії”.
2. Програма має значний природоохоронний потенціал та спрямована на виховання спеціалістів, які мають знання та практичні навички, необхідні для збереження біорізноманіття та раціонального природокористування, досить згадати такі цікаві дисципліни, що пропонуються здобувачам освіти, як “Заповідники та національні парки”, “Ботанічне ресурсознавство”. Саме такий зміст освіти готує фахівців, які будуть необхідними для повоєнного відновлення України.
3.Завдяки опануванню таких дисциплін як “Академічна доброчесність та право інтелектуальної власності”, “Методика сучасних наукових досліджень в біології та екології”, “Основи професійної комунікації іноземною мовою” та ін. майбутній фахівець отримує знання, необхідні для навчання на PhD рівні, саме такий підхід забезпечує неперервність освіти.
Вважаю, що програма складена відповідно до існуючих вимог і сприяє підготовці фахівців, конкурентноспроможних на ринку праці.
Мегалінська Ганна Петрівна, канд. біол. наук, доцент
ЗВО або науково-дослідна установа - Український державний педагогічний університет імені Михайла Драгоманова, Доцент
2023.03.03.
Метою представленої освітньо-професійної програми є створення навчальної бази для практичної та теоретичної підготовки майбутніх фахівців біології з високим професійним потенціалом. Позитивним елементом програми є спектр дисциплін обовязкової теоретичної підготовки, який включає Загальну фітогеографію,
Інтродукцію з основами акліматизації, Мікологію, Методологію сучасних наукових досліджень в біології та екології, Заповідники та національні парки світу, Мікробіологію довкілля, Загальні питання біотехнології та генетичної інженерії рослин, Вивчення та збереження біорізноманіття, Адаптогенез у біологічних системах, Гідробіологію, Популяційну біологію, Ботанічне ресурствознавство, Вибрані питання біології
(Основи паразитології) та практичну підготовку, яка включає наукову-польову та переддипломну практику. Вся сукупність дисциплін представленої програми дозволяє підготувати спеціалістів-біологів, які можуть працювати не тільких в сучасних експериметальних лаборатріях і забезпечувати грантові дослідження з іноземними партнерами, а й викладати біологічні курси у вищих навчальних закладах.
Лукаш Олександр
ЗВО або науково-дослідна установа - Національний університет "Чернігівський колегіум" імені Т.Г. Шевченка, професор кафедри екології та охорони природи
2023.03.05.
Імпонує структурно-логічна послідовність компонент ОПП “Біологія”, а також регіональна та екологічна спрямованість низки дисциплін вільного вибору, запропонованих для здобувачів освіти, зокрема: Краєзнавчий туризм на Закарпатті, Видатні діячі науки і культури Закарпаття, Дво- та багатомовність у Карпатському басейні, Історія Карпатського басейну, Природоохоронні об’єкти, Моніторинг оточуючого середовища. Схвальним є тем, що освітньою програмою передбачена науково-польова практика як компонент обов’язкової практичної підготовки
Товт Лідія Олександрівна
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2023.05.18.
Пропоную внести в освітню програму дисципліну геоінформатичного характеру.
Маргіта Микола
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2023.06.08.
На мою думку філолог відрізняється від всіх інших людей неабияким зв’язком з мовою. Неважливо чи то англійська чи якась інша мова. Мова також поділяється на вербальну і невербальну. Невербальну людина розвиває самостійно, а ось розвити вербальну мову і є одна із задач філолога. Як на мене з людиною науковцем найбільше асоціюється книжка. В ЗУІ ім. Ференца Ракоці ІІ, а також в місті Берегові ,є прекрасні і багаті бібліотеки, але студенти частіше і частіше ( не без впливу викладачів) схиляються до інтернету і до електронних пристроїв у здобуванні тієї чи іншої інформації.
Згідний з твердженням, що “списування” недопустиме, так як воно вводить в обману щодо реального рівня знань студента. Але воодночас вважаю, що є не аби яка різниця між списуванням з мобільного гаджету і списуванням з книжки. Якщо задача викладача і інституту в цілому полягає в тому, щоб студенти володіли матеріалами курсу – то найкращим способом для того є заоохочення здобувачів освіти у сфері філолгії користуванням, аналізуванням та обробкою текстів з письмових джерел.
Мої побажання такі, що людство має тенденцію вводити в моду речі, які вже є застарілими. Давайте введемо в моду книжку, адже найвеличніші генії людства такі, як доприкладу Стів Джобс який заснував компанію “APPLE” ніколи б не став тим ким він став, якби не винахід людства під назвою – КНИГА!
Югас Еріка Федорівна
ЗВО або науково-дослідна установа - Ужгородський торгівельно-економічний інститут ДТЕУ КНТЕУ, к.е.н., доц., доцент кафедри обліку та оподаткування
2023.06.15.
ОП «Міжнародний облік та оподаткування» є цікавою та затребуваною в економічному середовищі. Перелік освітніх компонентів є ретельно підібраний та продуманий. Враховуючи вимоги міжнародного ринку вважаю, що доречно було б викладання окремих освітніх компонентів здійснювати англійською мовою.
Химинець Марія
Випускник ЗУІ
2023.07.05.
Вітаю! Як випускниця ОП «Облік і оподаткування» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти ЗУІ вважаю освітню програму «Міжнародний облік і оподаткування» другого (магістерського) рівня вищої освіти цікавою й перспективною для подальшого навчання та вдосконалення знань, вмінь і компетенцій, отриманих під час навчання за бакалаврською програмою. Я бажаю навчатися саме на ній, адже формування особистості майбутнього фахівця, здатного до професійного саморозвитку, постійної самоосвіти, інноваційної діяльності є пріоритетним завданням галузі освіти сьогодення. Перелік навчальних дисциплін освітньої програми орієнтований на актуальні напрямки обліку, оподаткування, аудиту та аналізу. Від навчання очікую нових знань, позааудиторних заходів професійного характеру та цікавої практики.
Іванов Юрій
Роботодавець - Укрпромінвестсервіс, директор
2023.09.06.
Необхідно посилити практичну складову
Szabó Katalin / Сабов Каталін Дьевзевна
Випускник ЗУІ
2024.02.16.
2023-ban magyar nyelv és irodalom szakon szereztem MA típusú diplomát. A képzés jól megszervezett volt, elegendő elméleti és gyakorlati résszel. Az átadott tananyagok érthetőek és megfelelőek voltak. A gyakorlati foglalkozások praktikusak voltak és szakmailag hasznosak.
Emellett sok programot és lehetőséget biztosítottak. A magyar szaknak köszönhetően találkoztam a Kortárs Hangon irodalmi pályázattal, amelyen 2023-ban különdíjjal jutalmaztak.
Поллогі Маріанна
Роботодавець - „Про Культура Субкарпатіка”, директор
2024.03.15.
ОНП «Угорська мова та література» добре продумана та структурована, спрямована на підготовку фахівців, які в сучасному глобалізованому та поліетнічному світі, володіючи широкими знаннями у сфері філології, зможуть забезпечувати міжкультурну та масову комунікацію як в усній, так і в письмовій сфері, творити тексти різних видів, здійснювати переклад. Особливо актуальною, на мою думку, є ця програма для Закарпаття, де проживають представники різних національностей і яке межує з чотирма країнами Євросоюзу.
Поллогі Маріанна
Роботодавець - “Про Культура Субкарпатіка”, директор
2024.03.15.
ОНП «Українська мова та література» добре продумана та структурована, спрямована на підготовку фахівців, які в сучасному глобалізованому та поліетнічному світі, володіючи широкими знаннями у сфері філології, зможуть забезпечувати міжкультурну та масову комунікацію як в усній, так і в письмовій сфері, творити тексти різних видів, здійснювати переклад. Особливо актуальною, на мою думку, є ця програма для Закарпаття, де проживають представники різних національностей і яке межує з чотирма країнами Євросоюзу.
Кордош Ізабелла
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2024.03.21.
Освітня програма «Середня освіта (Українська мова і література) для першого (бакалаврського) рівня враховує потреби та тенденції в сучасній освіті, спрямована на підготовку якісних фахівців-педагогів. Я цілком задоволена ставленням викладачів групи забезпечення освітньої програми до студентів, рівнем їхньої професійності тощо. Освітня програма якісна, але у мене є побажання збільшити, при можливості, кількість аудиторних годин на лекційні і практичні заняття з української та зарубіжної літератур. Адже лекції цікаві та корисні з точки зору покращення знань, умінь і компетенцій студентів, але, на мою думку, їх, зважаючи на обсяг матеріалу, замало. Завдяки більшій кількості семінарських/практичних занять ми могли б покращити навики аналізу літературних творів, методики їх викладання тощо, а це є важливим для філологів. Дякую за можливість висловити власну думку.
Вигера Сергій Михайлович
ЗВО або науково-дослідна установа - Поліський національний університет, доцент кафедри
2024.03.21.
Шановні Колеги. Ми співробітнки кафедри здоровя фітоценозів і трофології Поліського національного університету пропонгуємо Вам ввести в освітній процес новітню в умовах Україні дисципліну Трофологія, яка вивчає особливості мудрої єжі людини в контексті живлення органічного світу. Адже найважливішою потеребою та проблемою в Україні є їжа людини. Освітнію програму та посібники ми готові Вам надати.
Нодь Юлія
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2024.03.27.
Освітня програма «Середня освіта (Українська мова та література)» є важливим і ґрунтовно розробленим документом, який ставить перед собою мету підготувати висококваліфікованих фахівців – вчителів-філологів. Ця програма включає в себе широке коло дисциплін, спрямованих на вивчення української мови, літератури, методики їх викладання, історії та культури, що дозволяє студентам глибше розуміти та оцінювати рідний мовно-літературний контекст. Програма сприяє розвитку мовних та літературних навичок, виховує любов до української мови та літератури, забезпечує студентам необхідні знання для подальшого професійного зростання як філолога-педагога та сприяє розвитку креативності, аналітичного мислення та літературної критики. Головна мета полягає в тому, щоб випускники, були освіченими та культурно насиченими особистостями, які здатні ефективно вирішувати складні завдання у сфері освіти, зокрема в закладах середньої освіти з навчанням мовами нацменшин.
Я задоволена тим, як організована освітня програма та якісною роботою викладачів українського відділення кафедри філології. Однак, я вважаю що доцільно було б збільшити кількість аудиторних годин з української та зарубіжної літератури (як лекційних, так і семінарських занять). Лекції є важливими та корисними для глибшого освоєння та розуміння матеріалу, але їх кількість недостатня. Збільшення ж семінарських годин допоможе студентам краще опанувати навички аналізу художніх творів та розуміння особливостей літературного процесу.
Щиро дякую навчальному закладу за можливість висловити свої думки щодо програми, і я сподіваюсь на її подальше удосконалення.
Lévai Aliz Mária/Лійвоі Аліз-Марія E.
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2024.03.29.
Під час навчання на магістерській програмі за спеціальністю 035 Філологія (Мова і література угорська) ми мали можливість брати участь у таких програмах мобільності, як Програма студентської мобільності «Маковец», що дозволило нам відвідати Будапештський університет імені Лоранда Етвеша та Дебреценський університет. Вважаю, що такі програми є чудовою можливістю ознайомитися з особливостями угорської та європейської системи вищої освіти. Крім того, під час цих програм ми мали змогу відвідати кілька культурних заходів, а саме: театральні вистави та музейні експозиції.
Юдіта Бабяк
Роботодавець - Міське управління осівіти і культури, керівник
2024.04.23.
Рекомендація : Прошу включити до ОПП “Управління закладом освіти” освітній компонент “Управління проектами” для майбутніш керівників освітніх закладів.
Петрушка Ангела Михайлівна
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2024.04.23.
Освітньо-наукова програма «Угорська мова та література» другого (магістерського) рівня вищої освіти логічно продовжує, істотно доповнює і розширює бакалаврську програму з угорської філології. Вона насичена й цікава тим, що пропонує вивчення актуальних для філолога предметів. Важливо, що в ній передбачено вивчення сучасної літератури Закарпаття, мовних особливостей краю та питань мовної політики. Це поглиблює усвідомлення важливості знань про роль мови і літератури в житті суспільства і важливо для подальшої професійної діяльності.
Турані Ярослава
Роботодавець - Відділ з питань освіти Берегівської районної державної адміністрації Закарпатської області, начальник відділу
2024.04.24.
Рекомендуємо добавити
– Психологію управління;
– Ділова комунікація в управлінні;
– Волонтерство.
Орбан Вікторія
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2024.09.18.
Я магістрант кафедри філології за спеціальністю 035 Філологія (Мова і література угорська). Для мене важливо спілкуватися різними мовами хоча б на базовому рівні, а також читати фахову літературу різними мовами. У цьому мені допомагають факультативні курси, які пропонує кафедра. Я відвідував курси української та англійської мов. Якби мав більше часу, із задоволенням записався б на курси французької мови.
Газдаг Вільмош Вільмошович, доктор філософії з галузі мовознавства, доцент
Роботодавець - «Acta Academiae Beregsasiensis, Philologica» наукового журнала кафедри філології, Відповідальний секретар редколегії
2024.09.19.
Дана освітня програма враховує специфіку Закарпатського регіону і забезпечує можливість для здобувачів оволодівати знаннями трьома мовами – українською, угорською та англійською.
Соціологічні опитування у нашому краї підтверджують зацікавленість роботодавців у грамотних спеціалістах-філологах, зокрема й редакторах, які володіють сучасними інформаційними технологіями у процесі редагування.
Чимало випускників кафедри філології залишаються працювати в інституті, виконуючи функцію діловодів, лаборантів і навіть викладачів, обслуговуючи різні відділи закладу. Цей аспект теж враховано під час вибору як обов’язкових компонентів, так і дисциплін вільного вибору студентів.
Шамовк Мартина Патрісія
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2024.10.03.
Як студентка кафедри філології, вважаю, що кафедра намагається приділяти увагу запитам студентів. Зокрема, на основі цих запитів було організовано кілька заходів, де у невимушеній та ігровій формі ми могли познайомитися з викладачами кафедри, а також зі студентами різних спеціальностей та курсів. На мою думку, ці заходи приносять багато позитивних вражень усім і сприяють зміцненню згуртованості студентів. Сподіваюся, що протягом навчального року будуть подібні заходи.
Молнар Єва
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2024.11.18.
Особливістю нашого регіону є мультикультурне середовище. Маючи базовий диплом з англійської філології та володіючи угорською на високому рівні, вважаю, що отримання знань з українського мовознавства, літературознавства та редагування суттєво підвищують можливості працевлаштування випускників. Програма спрямована на оволодіння поглибленими теоретичними знаннями та практичними уміннями і навичками, що передбачає інтелектуальний та творчий розвиток, вдосконалення критичного мислення у здобувачів вищої освіти. Я обрала цю освітню програму саме з цих міркувань.
Супруненко Софія
Випускник ЗУІ
2024.11.18.
Надзвичайно задоволена вибором дисциплін у рамках цієї програми. Вони охоплюють усі важливі аспекти мовознавства та літературознавства і дають глибокі знання, необхідні для професійної діяльності. Програма збалансована, особисто для себе вважаю корисними дисципліни, пов’язані з редагуванням та аналізом тексту, хоча для здобувачів освіти, що обирають інші напрямки діяльності, також корисними є предмети, пов’язані з науковими дослідженнями, або ті, що акцентують увагу на міжмовних зв’язках. Загалом програма забезпечує всебічну підготовку, що сприяє розвитку як теоретичних, так і практичних навичок для фахівців у галузі філології.
Попович Наталія
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2024.11.18.
Добрий день!
Хочу поділитися своїм досвідом участі у програмі мобільності «Маковец», який став для мене унікальною можливістю для професійного й особистісного розвитку.
Я взяла участь у програмі мобільності «Маковец» в Науковому університеті ім. Лоранда Етвеша (Будапешт). Це був важливий досвід, адже навчання у провідному європейському університеті дало змогу поринути в мультикультурне середовище, удосконалити знання угорської мови, а також розширити мій академічний світогляд. Вивчення філологічних дисциплін у межах програми допомогло мені глибше зрозуміти міжкультурні комунікації та особливості порівняльного літературознавства.
Участь у цій програмі дозволила мені не лише набути нових професійних компетентностей а й отримати цінний досвід роботи в міжнародному середовищі. Це чудова можливість для студентів, які прагнуть розвитку та розширення своїх горизонтів.
З повагою – Попович Наталія Василівна.
Нодь Юлія
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2024.11.18.
Вітаю! Я випускниця освітньої програми 014 «Середня освіта (Українська мова і література)» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, високо ціную можливості, які відкриває магістерська програма «Філологія (Українська мова і література)».
Моя мета – стати фахівцем, здатним до постійного саморозвитку, творчого пошуку та ефективного використання інноваційних методів навчання. Саме тому я зацікавлена в цій програмі, адже вона сприяє підготовці професійно мобільних фахівців, які можуть відповідати викликам сучасності.
На мою думку, програма буде більш ефективною, якщо збільшити кількість практичних занять і впровадити ситуаційні завдання, які допоможуть студентам застосовувати знання у реальних професійних умовах.
З повагою – Юлія Нодь
Шилкіна Гелена
Здобувач вищої освіти (студент) ЗУІ
2024.11.19.
На кафедрі діє аматорський театральний гурток, який започаткувала Чонка Тетяна Степанівна, викладачка кафедри, мій куратор. Завдяки цьому гуртку багато здобувачів почало цікавитись українською літературою, адже гурток ставить вистави на основі творів українських письменників. Театральний гурток дає можливість здобувачам, які беруть у ньому участь, розвивати свої комунікативні та ораторські навички, а також навички роботи в групі, організаторські здібності. Завдяки гуртку, як в учасників, так і в глядачів розширюється кругозір, посилюється любов до українського та прекрасного.
Прохання – збільшити перелік вибіркових компонентів ОНП.
З повагою, Гелена Шилкіна