Всеукраїнська конференція про ідентичність у НАПН України

1 грудня 2023 року була проведена Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю «Проблеми утвердження в учнівської та студентської молоді української національної та громадянської ідентичності» на базі Національної академії педагогічних наук України (місто Київ) у змішаному форматі.

У ході пленарного засідання конференції вітальним словом виступили:

  • Кремень Василь Григорович – Президент  Національної академії педагогічних наук України, доктор філософських наук, професор, дійсний член (академік) Національної академії України, дійсний член (академік) Національної педагогічної академії України;
  • Сисоєва Світлана Олександрівна – академік-секретар Відділення філософії освіти, загальної та дошкільної педагогіки Національної педагогічної академії наук України, доктор педагогічних наук, професор, дійсний член (академік) Національної педагогічної академії України;
  • Цепенда Ігор Євгенович – ректор Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, доктор політичних наук, професор;
  • Черничко Степан Степанович – ректор  Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ, доктор з гуманітарних наук, професор, зовнішній член (академік) Угорської академії наук;
  • Шоробура Інна Михайлівна – ректор Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент Національної академії педагогічних наук України;
  • Павелків Роман Володимирович – перший проректор Рівненського державного гуманітарного університету, доктор психологічних наук, професор.

У своєму доповіді ректор Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ Черничко Степан підкреслив, що ворог супроводжує повномасштабну агресію проти України наративами, спрямованими на заперечення державного суверенітету України та української громадянської ідентичності. Але криза, яка виникла у зв’язку із вторгненням ворога, консолідувала народ України: всі в єдності, з участю всіх етнічних, мовних та релігійних спільнот країни, беруть участь в опорі агресії.

Доповідач також зауважив, що у контексті міжнародних зобов’язань та євроінтеграційних процесів України, з урахуванням військової агресії проти Української державності та народу України, з однієї сторони ми зобов’язані посилювати патріотизм та громадянську стрімкість і єдність, та, водночас, з іншої сторони, є потреба розвитку сталих інституційних умов для реалізації прав і можливостей народу України, у тому числі, національних меншин і корінних народів України, сприяння міжкультурній компетентності, взаємодії та порозумінню, поруч із визнанням плюральності поглядів і думок, свободи слова, сприяння практичному втіленню принципу єдності в розмаїтті. Національна свідомість та громадянська ідентичність формуються насамперед у процесі соціалізації особистості, в якому вирішальну роль відіграє освіта. Отож, освітянам потрібно сприяти створення єдності у суспільстві, беручи до уваги той факт, що Україна має багато унікальних регіонів і різноманітне населення за етнічною, мовною та релігійною ознаками, і ми повинні знайти єдність у розмаїтті.

    Ця стаття також доступна наступними мовами:

  • Magyar