Дослідження щодо рівня компетентності шкіл Закарпаття з угорською мовою навчання (КШЗУМН 2023).
Науково-дослідний центр імені Тіводора Легоцькі та Науково-дослідний центр імені Антала Годинки, що функціонують на базі Закарпатського угорського інституту, у травні 2023 року провели дослідження щодо рівня компетентності шкіл Закарпаття з угорською мовою навчання (КШЗУМН 2023). Опитування проводилося з огляду на те, що більшість загальноосвітніх навчальних закладів з угорською мовою навчання стали використовувати «Європейську інтегровану модель школи з угорською мовою навчання», яка була розроблена з метою збереження системи угорськомовної освіти на Закарпатті. Нова модель організації навчання була затверджена Міністерством освіти і науки України наказом № 1033 від 9 вересня 2021 року, а пілотна програма навчання стартувала у вересні 2022 року.
Презентація передумов проведення дослідження та експрес-аналіз її результатів відбулася вдруге у рамках курсів підвищення кваліфікації, організованих Берегівською філією Закарпатського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти 18 вересня 2023 року. Перше публічне оприлюднення результатів дослідження відбулося 8 серпня 2023 року в рамках Літньої академії ім. Келчеї, яка проводилася за сприяння Закарпатського угорськомовного педагогічного товариства. Тоді з першими результатами дослідження присутніх ознайомили керівниця Науково-дослідного центру імені Тіводора Легоцькі Єлізавета Молнар Д. та очільниця Науково-дослідного центру імені Антала Годинки Корнелія Гіреш-Ласлов. Організатори планують розіслати результати опитування директорам навчальних закладів, які взяли участь у дослідженні, та продовжити роботу над проєктом з метою відстеження динаміки розвитку навичок учнів навчальних закладів з угорською мовою навчання під час навчально-виховного процесу.
В опитуванні КШЗУМН 2023 загалом взяли участь 740 учнів з 26 шкіл, 351 з них – учні 5-х класів та 389 – учні 9-х класів. Запитання були розроблені експертами інституту на основі Національних тестів компетентностей Угорщини. До анкетування долучилися й студенти ЗУІ, завдяки цьому вони отримали змогу дізнатися більше про польові методи наукового дослідження. У зв’язку з тим, що на сьогоднішній день вимірювання в усьому світі проводяться за допомогою сучасних інструментів, ми також анкетування проводили за допомогою спеціальної електронної системи.
Наше дослідження не вважається унікальним, оскільки Україна приєдналася до Програми міжнародного оцінювання учнів ще у 2016 році. Перше опитування у рамках програми відбулося у 2018 році, яке повторно було проведено у 2022 році. Оцінювання учнів відбулося і в загальноосвітніх школах Закарпаття з угорською мовою навчання, однак їх результати були неповними. Варто також відзначити, що з 2021 року Закарпатський угорський інститут ім. Ференца Ракоці ІІ регулярно здійснює оцінку рівня математичних/логічних навичок та вміння аналізувати і розуміти текст у першокурсників.
-
Ця стаття також доступна наступними мовами
- Magyar